V sousedství kolonády
Na pohovku v obýváku rekonstruovaného bytu v Poděbradech otevřeným oknem pronikalo šumění lázeňské kolonády a měli jsme pocit, že cítíme sladkou vůni klasických lázeňských oplatek.
Vzhledem k tomu, že majitel bytu Pavel Procházka je zakladatelem a spolumajitelem známého studia DESIGNPROPAGANDA sídlícího v Praze na Vinohradech, napadne vás, proč právě Poděbrady a ne Praha? Důvodů je více. K těm nejdůležitějším nepatří ani tak skutečnost, že se v lázeňském městě narodil a strávil zde první dva roky života, než s rodiči emigroval do Švýcarska, ani to, že sem po roce 1989 jezdil na prázdniny, v pubertě absolvoval první diskotéky a další nezapomenutelné akce. „Je to tím, že životní styl v Poděbradech je mnohem podobnější způsobu života ve Švýcarsku. Jsme zde obklopeni zelení, kousek od nás je golfové hřiště, a na rozdíl od Prahy zde můžeme jezdit na kole, aniž bychom se báli o svůj život,“ vysvětluje majitel bytu, proč lázeňské město dostalo přednost před metropolí.
NEKUPOVALI BYT, ALE MÍSTO
Když se Pavel Procházka s manželkou rozhodli koupit si v Poděbradech byt, snažili se najít takový, který bude zasazen do zeleně – ne však vystrčený na okraji města, naopak co nejblíže centru s lázeňskou kolonádou. To vše nabízel byt v domě postaveném těsně po válce, který však byl ve velmi žalostném stavu. „Byl dokonale vybydlený. Není divu. Nesloužil jako střecha nad hlavou pouze lidem, ale i domácím užitkovým zvířatům. Jedna z předchozích obyvatelek například chovala ve vaně vepře. Nekupovali jsme byt, ten se nám nelíbil, ale místo,“ říká Pavel Procházka. Manželé dobře věděli, že má-li se zdevastovaný prostor proměnit v příjemné bydlení, nezůstane tam, jak se říká, na kameni kámen. Při rekonstrukci a zařizování bytu měli majitelé jednu velkou výhodu. Vzhledem k tomu, že návrhy interiérů a design jsou vlastně řemeslo Pavla Procházky, zhostil se vypracování projektu rekonstrukce a vybavení bytu sám.
ZMĚNA DISPOZICE
V době koupě měl byt o rozloze 86 m2 dispozici 4 + 1. Ta se však vybouráním veškerých příček zcela změnila. Kromě obvodových zdí zůstala zachována pouze část jedné vnitřní zdi, a to proto, že byla nosná. „Prostory pro mě nikdy nejsou dostatečně veliké,“ přibližuje Pavel Procházka s úsměvem své nároky na metry čtvereční. V bytě však nepadaly pouze stěny. Kromě maličkostí v podobě oken a vstupních dveří bylo nezbytné vyměnit i podlahy. Přestože se dochovaly původní parkety, byly v tak špatném stavu, že by jim nepomohla ani živá voda. Nahradily je tedy lité epoxidové podlahy, pod něž se položilo podlahové topení. V bytě se však pouze nebouralo, ale i stavělo. Do prostoru naproti vstupním dveřím byla vestavěna koupelna s WC. Jedná se o dřevostavbu. Kovová konstrukce je z vnitřní strany obložena cementotřískovou deskou Cetris, zvenčí MDF deskou, jejíž povrch tvoří dubová dýha. Horní část vestavby – od dveří ke stropu – je prosklená, a tak hygienická místnost nestrádá nedostatkem denního světla. Koupelna však nemá pouze ryze hygienické poslání. V bytě hraje i důležitou dispoziční roli. Vyčleňuje vstupní prostor předsíně a na druhé straně kuchyně – kterou pak již od zbývajícího obytného prostoru odděluje pouze pult s úložnými a odkládacími prostory. Přestože přestavba nebyla snadná, na řemeslníky si majitel nestěžuje. V průběhu roku, během něhož rekonstrukce probíhala, se našly jak spolehlivé firmy, tak i řemeslníci, jimž řemeslný fortel nic neříkal. Nejvíc údajně dala zabrat koupelna, v jejímž případě bylo třeba do konstrukce o tloušťce pouhé čtyři centimetry vtěsnat zasunovací dveře.
BAREVNÁ STŘÍDMOST
Přestože jde o velmi příjemné moderní bydlení, zrekonstruovaný byt představuje originál, který v žádném směru nekopíruje současné trendy. Co se týče dispozice, liší se od většiny interiérů nejen větší otevřeností, ale i uspořádáním. Kuchyň s jídelnou zde není propojena s obývacím pokojem, jak bývá zvykem, ale s ložnicí. Dvojlůžko však slouží i k dennímu užívání. „Když jsme měli neformální ‚válecí návštěvu‘ schovali jsme peřiny pod postel, přes matraci přehodili kožený potah a přidali stejné polštáře, jaké máme na sedačce. Nádherně se na tom pak odpočívalo,“ říká s úsměvem Pavel Procházka. Byt nehýří barvami. Naopak. Nepočítáme-li barvy na textilu a dekoracích, v podstatě zde najdeme bílou a přírodní hnědou, kterou bytu dodává dubové dřevo, a v koupelně pak obklady z přírodního kamene. „Je obložena travertinem, který používali již staří Římané. Mám rád tyhle věčné materiály.“ Zmíněné dva tóny doplňuje stříbrná barva nerez oceli. „Dávám přednost neutrálnímu základu a radím to i klientům. Barvy už zajistí doplňky. Když se vám interiér okouká, stačí po bytě rozhodit jiné polštáře,“ směje se majitel.
PŘEDNOST MÁ KLASIKA
Nadčasovostí se vyznačuje i zařízení bytu. Jednoduchou, ale maximálně funkční a zároveň elegantní kuchyň navrhl domácí sám a nechal ji vyrobit na zakázku z dřevotřísky s povrchovou úpravou z vysoce lesklého laku. Většina vybavení však pochází ze společnosti DESIGNPROPAGANDA, nabízející především nadčasovou klasiku designu firem Vitra, Kartell, Alessi, USM a dalších. Najdeme zde ale i vtipný věšák, který majitel odkoupil od studenta školy designu. „Nemám rád vyfintěné italské interiéry, které jdou sice s módou, ale brzy se omrzí,“ říká. Kromě vkusného nábytku v bytě upoutají i doplňky. Například kusové koberce v obou částech bytu připomínají staré orientální koberce, ale zároveň v sobě mají kus současnosti. „Říkám jim designované recykláty. V podstatě jde o staré sešlapané perské koberce, ze kterých se vystříhají zachovalé kusy. Ty se pak sešijí a přebarví. A výsledek vypadá moc zajímavě,“ vysvětluje majitel původ koberců. Svou historii má v bytě každý kousek nábytku i většina doplňků.
RADĚJI PRODAT NEŽ NECHAT ZDEVASTOVAT
Byt se rok rekonstruoval a rok se v něm bydlelo. Podle slov Pavla Procházky velmi příjemně. Přesto dnes již manželé bydlí jinde. Objevili totiž v Poděbradech prvorepublikovou vilku, která sice byla v podobném stavu jako byt – velmi zchátralá, ale stála na ještě hezčím a strategicky výhodnějším místě. Kromě toho má i zahrádku, která se dvojici s úmyslem založit rodinu bude také hodit, a tak se rozhodli svěřit jí roli domova. A co s bytem? „Nejdříve jsme přemýšleli o tom, že ho budeme pronajímat. Když si ale představím, jak by se k němu někdo mohl chovat, asi bych to obrečel. Tak jsme dospěli k názoru, že bude rozumnější prodat ho lidem, kteří si ho budou vážit,“ odpovídá Pavel Procházka.
Pavel Procházka je milovníkem designu a rozhodl se spojit svůj koníček s prací. Před devíti lety založil společnost Designpropaganda, s. r. o., která se zabývá prodejem designového nábytku a doplňků. Mnoholetý pobyt ve Švýcarsku ho ovlivnil natolik, že dnes při řešení interiérů a poradenství klientům v České republice propaguje jednoduchý minimalistický styl, při kterém se zaměřuje na použití nadčasových přírodních materiálů a ikonických designových klasik.
Kontakt: Designpropaganda, s. r. o. Vinohradská 34, 120 00 Praha tel.: 608 00 00 52 info@designpropaganda.com www.designpropaganda.com
Datum vydání: 31. 5. 2015