Tichá řeč izraelských minimalistů
Bydlet ve starověké Jaffě, být nablízku nejen oblažujícímu vánku Středozemního moře, ale také být součástí nezaměnitelné atmosféry zdejší umělecké čtvrti. To bylo přání jednoho z klientů izraelského architektonického studia Pitsou Kedem Architects. A přání se stalo skutečností.
Historie se stala současností a současný minimalismus našel své útočiště pod klenbami historického asketismu. Jednoduše řečeno kombinací minulosti a současnosti lze vykouzlit tichou svatyni, které by požehnal snad i svatý Petr, jehož přítomnost obyvatelé Jaffy kdysi zaznamenali.
PITSOU KEDEM ARCHITECTS
Lidé z architektonického studia Pitsou Kedem Architects jsou vášnivými minimalisty v každém okamžiku. Oblékají se stylově (s oblibou do černé či bílé), píšou zprávy ve zkratkách, na dlouhé otázky odpovídají krátce, věcně, bez zavádějících kliček. Neodbočují z linek. Jednou linkou se snaží obsáhnout celý vesmír. V současné době se na činnosti studia podílí pod vedením jeho zakladatele architekta Pitsou Kedema dalších osm architektů a designérů: Irene Goldberg, Nurit Ben Yosef, Raz Melamed, Noa Groman, Ran Broides, Hila Sela, Omer Dagan, Tamar Berger. Jejich společný rukopis v realizovaných projektech stírá hranice mezi exteriérem a interiérem, mezi minulostí a současností. Jednoznačně dávají přednost kvalitě před kvantitou. Uctívají volné čisté prostory, nezahlcené zbytečnostmi (jež vyznavači jiných životních směrů považuji za nezbytné). Zdá se, že nejvíce prostoru vybavují přirozeným slunečním světlem, kterého je v Zemi zaslíbené požehnaně. Jejich doménou jsou hrany, stavební sestavy obdélníků a čtverců v kombinaci s nepřehlédnutelnou skleněnou plochou.
PRAVÝ ÚHEL, ČISTÁ HLAVA
Kubické formy obydlí byly ve zdejších krajích známy již za dob vlády krále Šalamouna. Pravé úhly a rovné střechy spolu s dalšími principy Bauhausu v hojné míře provázely také vznik města Tel Avivu (zal. 1909). Snad proto, že tehdy Židé museli ve své staronové vlasti začít znovu, účelně a rychle, s čistou hlavou. Taktéž v současné době jako by potřeba lidí oprostit se od zbytečných informací a složitostí stoupala. „Myslím si, že je to pro ten obecný chaos, který ve světě panuje. Lidé mají potřebu, díky všem těm komunikačním zdrojům, komerci a dynamice 21. století, uniknout a více se ztotožnit s tichým jazykem minimalismu, s čistým prostorem, kde není hlučno, ale přitom lidsky,“ přemítá šéf studia Pitsou Kedem, absolvent Architectural Associaton v Londýně a spolupracovník Technionu – známého Izraelského technologického institutu v Haifě. Izrael tím však není ochuzen o oblé tvary a zdobné orientální prvky. Právě Jaffa, která je dnes součástí druhého největšího města Izraele Tel Aviv-Jaffa (města sjednocena v roce 1950), je stará podle některých zdrojů až 4000 let! A její estetičnost zakletá do starobylých kamenných staveb, vykládaných mozaik, tepaných měděných luceren či opaleskujících románských sklíček promlouvá na každém kroku. Vyhlášená čtvrť umělců a řemeslníků, kde jsou uličky pojmenovány podle znamení zvěrokruhu, má velmi přívětivou a inspirující náladu. Mísí se zde pozůstatky osmanské orientální nálady s účelnou jednoduchostí a novodobou fantazií místních obyvatel.
VIZITKA PROJEKTU
Rekonstrukce starobylého rezidenčního domu v Jaffě
Celková plocha pozemku: 1000 m2
Zastavěná plocha: 450 m2
Architekti: Pitsou Kedem Architects
Designéři: Pitsou Kedem, Irene Goldberg, Raz Melamed
Fotografie: Amit Geron
Ocenění projektu: Ot Haizuv 2012 za design interiéru i architekturu
MINIMALISMUS POD KLENBAMI Z MUŠLÍ
Na důkladné rekonstrukci domu v Jaffě nad přístavem pracovali odborníci z Pitsou Kedem Architects v součinnosti s izraelskou institucí Israel Antiquities Authority, která (mimo jiné) monitoruje zásahy provedené na historicky cenných stavbách v této zemi. Během dvou let bylo ve starém rezidenčním domě o zastavěné ploše 450 m2 odkryto mnoho vrstev zdí, nátěrů, kamení. Byly identifikovány nálezy z dob vylodění Napoleona a jeho armády v jaffském přístavu (1799). Současně bylo odstraněno mnoho dříve nešťastně provedených přístaveb, jež bránily vyniknout původní čisté – dle trefných slov pana Kedema „asketické“ – konstrukci, která tak překvapivě připomínala trendy současného minimalismu. Zůstala obnažená křížová klenba s expoziturou původního materiálu, včetně písku, mušlí a zlomků keramiky. „Bylo pro nás fascinující objevovat některé stavební postupy staré 300 let a přitom vidět, jak jsou stále naší době relevantní,“ říká Pitsou Kedem a dále vysvětluje: „Hlavní ideou při tomto projektu bylo zkombinovat to staré s novým takovým způsobem, aby se zachovaly kvality obou světů a aby se vytvořily nové prostory, kde tyto světy splynou v jedno, a dokonce se zintenzivní.“ Původní materiály, textury a design exteriéru prezentují historickou tvář. Tu současnou zas tvoří nový otevřený prostor v interiéru, nábytek, použití nerezové oceli, betonu či bílého corianu. Některá okna situovaná k moři si víceméně zachovala původní tvar, lomený oblouk, avšak minimalisté v tomto případě docílili maximálního rozměru. Je zajímavé, že naopak ve výběru ceremoniálních předmětů, kterých je obecně v židovských rodinách hojně využíváno, se designéři omezili pouze na umístění tzv. mezuzy před hlavním vchodem do domu. (Podle tradice tato schránka upevněná na rámu dveří obsahuje svinutý pergamen s vybranými pasážemi z Tóry.) Romantický minimalista, jenž se se svým odhodláním bydlet v zrekonstruovaném domu v Jaffě obrátil na architekty týmu pana Kedema, měl dobrý vkus. Dnes rozjímá na prosté světlé pohovce pod prostou kamennou klenbou. Jakýsi svatý Petr nové doby. (Mimochodem, kdo ví, možná právě zde nad přístavem, s výhledem na úchvatný západ slunce, skutečný apoštol Petr opravdu kdysi seděl. Nový zákon říká, že tento první z dvanácti Kristových učedníků vzkřísil v Jaffě Tabitu a později měl vidění.) Izraelská Jaffa má rozhodně osobitou atmosféru a obrovský potenciál pro zájemce o nevšední bydlení. Kombinaci starého světa s novým se zde daří báječně, stejně jako například v sousední městské čtvrti Neve Zedek.
JISKRA SEBEVĚDOMÍ
Studio Pitsou Kedem Architects má za jedenáct let svého působení již vypracovaný vlastní charakteristický rukopis, který se projevuje na realizaci nepřehlédnutelných privátních sídel i komerčních budov (B&B Italy, hotel na prestižním Rothschildově bulváru, společenský sál na Ben Avigdoru atd.). Hodně času a energie věnují zaměstnanci studia také hledání nových prvků, technologií a materiálů a následně jejich inovativnímu začlenění v nových projektech. „A to je také jeden z důvodů, proč se řadí naše projekty mezi ty finančně náročnější,“ přináší Pitsou vysvětlení. Snad je v té nemalé finanční částce projektu mezi řádky zahrnuto ještě něco navíc, ačkoli minimalisté nejspíš nepracují „mezi řádky“. Místní obyvatelé to berou jako přirozenou samozřejmost, avšak oku cizince to neunikne. Možná je to jakási nezdolná odhodlanost ducha židovského národa, děděná z generace na generaci, ustát vše navzdory nepřízni osudu či okolnostem. Izraelská architektura a design obecně jako by si v sobě nesly zvláštní jiskru sebevědomí a neznaly strachu. . Co dům, to originál. Co dům, to odhodlání…
Datum vydání: 8. 8. 2015