Sklářská značka Klimchi

Její výrobky jsou obdivovány ve světě, srdcem ale patří do Kamenického Šenova. Právě tady, v rodinné sklárně, založené před více než sto lety, tato mladá designová značka od roku 2019 působí.

Kolekce Felicity prezentuje kraklování – historickou dekorační techniku s efektem popraskaného skla. foto Michal Kertész

Moderní vedení zakladatele Klimchi Lukáše Klimčáka a výtvarné vize kreativního ředitele Františka Jungvirta staví na tradici českého sklářství. Mladí tvůrci si přejí, aby jejich ručně foukané stolní sklo přinášelo do domovů zákazníků emoce, radost a potěšení z něčeho speciálního. Všimly si jich dokonce britské noviny The Sunday Times, které nominovaly Klimchi mezi devět nejzajímavějších interiérových značek roku 2021.

 

Nelehké začátky

„Prvních několik měsíců jsem přespával přímo v Šenově ve sklárně. Neměl jsem externí financování, takže jsem stavěl vše od píky. Po chvíli se mi podařilo navázat prvních pár kontaktů s obchody v Anglii a pomalu rozvíjet online prezentaci firmy,“ popisuje Lukáš Klimčák počáteční rozvoj značky, která si rychle získala uznání především ve Velké Británii a západní Evropě. Džbánky, karafy, sklenky, misky či vázy od Klimchi si ale našly cestu též na Island, do Mexika nebo Singapuru. „Pro mě bylo velmi důležité propojit značku s tradicí českého sklářství, místními lidmi a jejich zručností,“ vysvětluje Lukáš.

 

O čem to hlavně je?

Všechny produkty jsou ručně foukané. Designéry a skláře z Klimchi těší, že si zákazník vždy odnáší originál a s ním i kousek duše každého, kdo se na jeho tvorbě podílel. Úctu k tradici podtrhuje vytváření nadčasových a unikátních skleněných designů. „Pro mě Klimchi není o bezhlavém následování často krátkozrakých trendů, ale o vytváření krásných a kvalitních produktů, které lidem vydrží,“ upřesňuje zakladatel značky.

 

Nejnovější kolekce

Jmenuje se Drama Vases a už svým názvem vzbuzuje atmosféru slavnostního večera. „Do rozžhaveného skla se přidávají barevné rubíny, které umožní jemný barevný přechod. Krajka, jež vázu pokrývá, připomíná bohaté zdobení šatů a prostor zrcadlových sálů. Světlo svící má šanci rozehrát optickou a světelnou hru na každé z váz. Rozšířené hrdlo vázy pak připomíná mohutné řasené límce klasicistních figur,“ popisuje František Jungvirt.


Lukáš Klimčák (27 let)

  • Vystudoval světelný design na prestižní univerzitě UCL v Londýně. Předtím získal v Rakousku bakalářský titul se zaměřením na byznys a marketing. Zároveň se studii v Rakousku se dálkově dovzdělával na Vysoké škole Laurea v Helsinkách.
  • S nastřádanými zkušenostmi se vrátil do Čech, do rodinné sklárny v Kamenickém Šenově, a v roce 2019 založil designovou značku Klimchi. Název odvodil od své dětské přezdívky.

Lukáši, jak jsou na tom Češi se vztahem k českému sklu?

„Myslím, že tenhle vztah se v posledních letech mění, a to pozitivně. To, že jsme i za minulého režimu byli sklářská velmoc, zároveň způsobilo, že lidem sklo kolikrát trochu zevšednělo a příliš ho neoceňovali. Současně mě ale těší, že se tenhle přístup postupně otáčí a po vzoru zahraničí se u nás lidé učí investovat do designu. Přemýšlejí, jaké produkty si pořídí domů, aby jim dobře sloužily, ale navíc dělaly útulno a radost. Přechází se do minimalismu a kvality.“


František Jungvirt (24 let)

  • Sklářský výtvarník, designér a malíř skla je absolventem Ateliéru Ronyho Plesla na UMPRUM v Praze a nyní kreativní ředitel Klimchi.
  • Má zkušenosti z práce pro mezinárodní studia a sklářské značky jako Moser a Preciosa, spolupracuje také se soukromými klienty. Účastní se řady projektů od volného umění až po design skla. Snaží se posunout technické a vizuální hranice sklářského odvětví. Za svou práci byl několikrát oceněn.

Františku, na čem nejvíce lpíte při výrobě?

„Na začátku navrhování je pro mě důležitý obsah. Dekor musí korespondovat s celkovým tvarem a ideou zamýšlené věci či kolekce. Nerad tvořím věci na efekt. Lpím na řemeslné dotaženosti a ruční výrobě.“

www.klimchi.cz

 

 

text redakce

foto Michal Kertész

Datum vydání: 26. 1. 2022

Edit: