Rodina ve spojení

Jitce a Ondřejovi připadal jejich stávající byt malý a přemýšleli o rekonstrukci staršího domu. Dokonce jej už měli i vyhlédnutý. Pak se ale s architektkou zamysleli a plány zásadně změnili. Rozhodli se malý byt nafouknout. Z dvoupokojového na čtyřpokojový.

Byt s dispozicí 2+1 se mladému páru zdál pro rodinu, kterou plánovali založit, malý. Stačil ale promyšlený architektonický návrh a rázem se z bytu pro pár stalo sice malé, ale dostačující 4+1, v němž mají všichni svůj koutek. A to i Kryšpín, který přišel na svět během zrodu svého budoucího domova.

SPECIFICKÝ VKUS

Za návrhem stojí architektka Iva Křikavová, která popisuje počátek spolupráce s Jitkou a Ondřejem: „Už při prvním setkání bylo jasné, že návrh pro tuto rodinu bude jedinečný. Jak Jitka, tak Ondřej mají specifický a odvážný vkus. Jitka je výtvarně nadaná scénografka a milovnice cestování vlakem, Ondřej biochemik a animátor, který mimo jiné spolupracoval s Janem Švankmajerem na filmu Hmyz.“
Úkolem, který od investorů architektka dostala, bylo vytvořit na ploše 57 metrů čtverečních byt, kde by každý člen rodiny měl své zákoutí.

Kruhové zasklené otvory pracovny a koupelny jsou v rozdílných výškách podle toho, do kterého pokoje vedou. Skrze okénko ve dveřích u pracovny spatříte siluetu Jitčiných rukou při šití, v koupelně zase nožky malého Kryšpína.

KOUTEK PRO KAŽDÉHO

Z někdejšího dvoupokojového bytu s kuchyní se tak stal byt čtyřpokojový, rovněž s oddělenou místností pro vaření. Hlavní tepnou bytu je vstupní chodba, na kterou navazují jednotlivé místnosti. Vstupuje se odtud do Jitčiny pracovny, do obývacího pokoje s ložnicí, jejíž součástí je Ondřejův pracovní stůl, do dětského pokoje a do kuchyně a koupelny. Každý člen rodiny má svůj kout.
Pozice jednotlivých místností jsou promyšlené. Například Jitčina pracovna se nachází naproti dětskému pokoji. „Máma s Kryšpínem tak na sebe vidí, i když máma šije a Kryšpín vaří ve své kuchyňce. Vidět je také z kuchyně do obývacího pokoje. I proto jsme upustili od kuchyňských dveří,“ komentuje architektka.

SPANÍ V KOBCE

Pro celý návrh nové podoby bytu je charakteristická snaha ušetřit každý centimetr místa. Z toho důvodu je například prostor pro spaní situován v sousedství obývacího pokoje do malé místnůstky za překližkovou stěnou. „Stěna oddělující ložnici měla být původně posuvná, ale klienti si přáli udělat ji pevnou, s tím, že Ondřej si prý vždycky přál spát v kobce. Do místnosti s lůžkem o velikosti pouhých sedmi metrů čtverečních si přál umístit také svoji pracovnu – stůl a židli,“ vysvětluje Iva Křikavová.

Za stěnou s kulatým okénkem se skrývá ložnice, naproti lůžku má Ondřej svůj pracovní kout.

BAREVNÁ DIVOČINA

„Ústředním prvkem bytu je barevná dlažba přecházející na stěnu, kde byla navržena knihovna. Páru se keramický obklad líbil natolik, že z realizace knihovny sešlo, aby divočina, jak jsme tyto obklady – dlažbu nazvali, vynikla. Divočinu po levé straně od vstupu lemuje vestavěný nábytek, tedy šest a půl metru dlouhá překližková stěna, v níž se nachází vstupy do Jitčiny pracovny, koupelny a kuchyně. U vstupu pak slouží jako botník a věšák, dále pak hlavně jako úložný prostor a zakrytí vedení plynu,“ popisuje barevnost a vybavení vstupní chodby architektka. Nejen tato předsíňová úložná stěna z překližky, ale veškerý nábytek v bytě je vyrobený na míru, aby umožnil využít prostor do detailu.

NAFUKOVACÍ PROSTOR

Při návštěvě v tomto bytě máte pocit, že prostor opravdu může být nafukovací. Jitčina pracovna nebo koupelna mají každá necelé čtyři metry čtvereční, kuchyň je jen o polovinu větší. Svou funkci ale plní bez omezení, což může potvrdit Ondřej – nadšený kuchař. A do koupelny se vešla vana, toaleta i pračka. Tuto místnost se majitelé paradoxně rozhodli zařídit v tmavých barvách. „Většina klientů se u koupelny rozhoduje spíše pro světlejší tóny obkladů a dlažby, tady tomu ovšem tak nebylo. Ondřej s Jitkou zvolili ještě tmavší tón, než jsme zdánlivě odvážně navrhovali my,“ vzpomíná Iva Křikavová. V dalších místnostech bytu už ale vládnou světlé tóny, které jsou nejvýš ozvláštněny detaily v černé barvě (dveřní kliky) nebo dekoru tmavého dřeva (police a pracovní deska v kuchyni).

DOKONALÉ A PEČLIVÉ

Architektka dnes vzpomíná, že realizace trvala mnohem déle, než bývá v případě jejích návrhů zvykem, důvodem ale byla snaha investorů o nanejvýš pečlivé propracování do posledního detailu a snaha nastěhovat se do dokončeného interiéru, v němž dnes už chybí jen jídelní stůl. Majitelé totiž čekají na svůj vysněný kousek, který právě prochází renovací.
„Tento projekt mám moc ráda, je hodně spojen s majiteli. Vždycky si vzpomenu na naši první schůzku, kdy jsme seděli několik hodin a probírali architekturu a přání klientů. Oba následně trvali na kvalitním zpracovateli, kterého vybírali rok, a stejný čas pak trvala realizace, protože chtěli mít vše perfektní před nastěhováním. Především pánové truhláři si dali záležet a vznikly krásné detaily,“ zakončuje Iva Křikavová.

VIZITKA PROJEKTU

Realizace: 2019
Užitná plocha: 56,8 m2 (vstupní hala 10 m2, pracovna Jitky 3,8 m2, koupelna 4,1 m2, kuchyň 6,1 m2, obývací pokoj 12,6 m2, ložnice 7 m2, dětský pokoj 13,2 m2)
Podlahy: dlažba (pracovna, koupelna, kuchyň a vstupní chodba), dubové parkety (obývací a dětský pokoj, ložnice)
Okna: původní plastová (v celém domě)
Dveře: březová dýha a březová překližka u ložnice, na míru
Vytápění: elektrické topná tělesa, elektrická rohož v chodbě, pracovně, koupelně a kuchyni

 

 

Ing. arch. Iva Křikavová, * 1985

Autorizovaná architektka. Před samostatnou tvorbou absolvovala pětiletou architektonickou praxi ve švýcarském Lausanne. V roce 2013 založila IAK architektonické studio, které klade důraz především na klienta a jeho příběh, který je pak těsně spojen s návrhem. V současnosti se nejvíce věnuje rekonstrukcím, interiérům a stavění na venkově.

Text: Kateřina Nová
Foto: Jakub Jurdič a Šárka Hasara

Uložit

Uložit

Datum vydání: 29. 10. 2019

Edit: