Rekonstrukce půdního bytu na Žižkově

Rekonstrukce představuje obvykle náročné období jak na čas, tak na finance. Nezřídka se objeví neočekávané komplikace. Investoři, kteří se rozhodli zobytnit půdu v činžovním domě na pražském Žižkově, ale zvolili ještě strastiplnější cestu ke svému budoucímu bydlení. Rozsáhlou rekonstrukci odstartovali, poté na několik měsíců zastavili, aby s ní znovu začali podle úplně nového projektu. Vyplatilo se.

Půda na atmosférou nabitém pražském Žižkově slibovala možnost nevšedního bydlení. Investoři – manželský pár s malým dítětem – se v ní rozhodli vybudovat mezonetový byt s balkonem a střešní terasou. Vyhledali projektanta, zadali mu projekt, rekonstrukci odstartovali a podle vypracovaného návrhu i postupovali. Několik týdnů po začátku prací ale znejistěli. „Investoři jsou přáteli našeho dlouholetého kamaráda a klienta. O studii a projektu, podle kterého rekonstrukce probíhala, začínali mít ve fázi, kdy vznikaly příčky, pochybnosti. Zajímalo je, zda umíme do vznikajícího prostoru navrhnout vzdušný, praktický, účelně vybavený, útulný a zároveň zemitý interiér,“ vzpomíná architektka Ivana Dombková z ateliéru I. D. Arch, který se nápravy zhostil.

ZASTAVIT A ZNOVU!

Na úplné zázraky už ale bylo podle jejích slov přece jen pozdě. „Dispozice byla z našeho pohledu natolik nedomyšlená, že na ni nebylo možno kvalitně navázat. Málo úložných prostor, neprakticky řešené koupelny, důležité funkce nevhodně umístěné pod šikminami, špatné rozvržení schodiště a tak dále,“ vypočítává neduhy architektka a její kolega Rostislav Černík k tomu podotýká: „Klienti, kteří se v oboru nepohybují, to nepoznají. V půdorysech a nákresech nezjistíte, že postel zakreslenou pod šikminou střechy nakonec nelze neumístit tak, abyste mohli uléhat a vstávat bez omezení.“
Po vzájemných diskusích se investoři rozhodli dát na rady renomovaných odborníků, zachránit, co se ještě dá, a dále neinvestovat do něčeho, s čím by poté nebyli spokojeni. Rekonstrukci zastavili na celé čtyři měsíce a za tu dobu vznikla nová studie. Ta v rámci možností naplňovala vytyčené požadavky maximální možnou měrou. A začalo se bourat, stavět, zaměřovat, vyrábět…

Nový projekt kladl důraz zejména na prostor, na možnost jeho plnohodnotného užívání bez omezení a kompromisů. To ale vyžadovalo vyřešit zejména problém se šikminou střechy. „Chtěli jsme, aby vznikly plnohodnotné místnosti maximálně splňující parametry obytných prostor, šikminu proto nebylo nutné nijak zdůrazňovat. Přesto našla praktické uplatnění. Prostor pod ní slouží jako nenahraditelný obrovský sklad a technická místnost. Je zde umístěn kotel, klimatizační jednotky, zároveň tu mají své místo sezonní či úklidové potřeby a tak dále. Takto je šikmina maximálně využita, žádné jiné pojetí nebylo smysluplné,“ vysvětluje Rostislav Černík. Ačkoli toto řešení představuje ideální naplnění sousloví „z nouze ctnost“, i zde byl kladen důraz na možnost nekomplikovaného a pohodlného využívání. Úložný prostor je průchozí a přístupný ze dvou míst – dveřmi v kuchyňském dílci a dveřmi z chodbičky, která na kuchyňský prostor navazuje. Zároveň zde byl po celé délce zachován přibližně šedesáticentimetrový pruh o plnohodnotné podchozí výšce, který slouží jako pohodlná obslužná trasa – kdokoli z dospělých se zde může vzpřímeně procházet a snadno se orientovat.

Stejný portál, ve stejné pozici, se objevuje také z druhé strany komína. Jeho vnitřní plocha je natřená černou tabulovou barvou. Za stěnou s tímto portálem je úložný prostor pod šikminou střechy jdoucí po celé délce bytu.

Vzdušný portál z jedné strany schodiště vedoucího na střešní terasu. Efektivně ukrývá nosné konstrukce, s nimiž se nedalo hýbat, a slouží také jako druhý rám pro obrazy.

NAHOŘE A DOLE

Dvě podlaží bytu mají každé odlišnou funkci. Horní patro je určeno společenskému životu rodiny, nachází se zde hlavní denní obytný prostor – kuchyně, jídelna, nižší sezení u televize, výstup na menší terasu v úrovni tohoto patra, zmíněné skladové prostory skryté pod šikminou, denní WC a schody vedoucí na velkou horní střešní terasu, které se v současné době dokončuje.
Spodní patro, do něhož se vchází z chodby domu, je pak pojato jako intimní. Je zde ložnice rodičů s prostornou šatnou, samostatnou toaletou a koupelnou, ve druhém křídle jsou pak situovány dva dětské pokoje, koupelna, samostatné WC a prádelna.

Do prostoru pod šikminou lze jednak vstoupit skrze dveře ve stěně v kuchyni, jednak dveřmi vedle portálu s tabulí.

Také černý panel mezi velkou pohovkou a jídelnou ukrývá nosné konstrukce a slouží jako kreslící tabule. Je stejně široký jako jídelní stůl, jehož umístění kopíruje i pás ve stropě se sníženou konstrukcí (sádrokarton), který rovněž ukrývá konstrukční prvky.

DVA PORTÁLY

Horní podlaží představuje maximálně otevřený prostor, který se podařilo vybudovat i navzdory několika konstrukčním omezením. Z těch jsou nyní velmi zajímavé prvky, které interiér zdobí a ozvláštňují. Jednalo se především o nosné konstrukce krovu. „Ty jsou zabaleny do ocelovo-dřevěných portálů, které tvoří jakýsi druhý rám pro obrazy či nápisy na stěnách,“ popisuje Ivana Dombková. Mezi vzdušným portálem (druhým rámem pro obraz) a portálem s velkou černou tabulí na kreslení je situováno schodiště, které vede na střešní terasu, a také komínové těleso procházející celým domem, s povrchem z panelů v designu šedé betonové stěrky. Efektivně skrytou nosnou konstrukci pak představuje také černý panel mezi velkou pohovkou a jídelnou v druhé části obytného prostoru – i ten slouží jako tabule na kreslení.

STŘÍBRNÁ KUCHYNĚ

Kuchyň působí velkorysým a luxusním dojmem. Je to dáno jednak vzdušným řešením s ostrůvkem, jednak použitými materiály. Deska je vyrobena z přírodního kamene (žula impala). „Aby kuchyňská deska nepůsobila laciným dojmem, musí mít určitou tloušťku. Takto silnou desku z kamene však v podstatě nelze vyrobit, a to jednak kvůli finanční náročnosti a jednak kvůli váze, která by byla extrémní. Deska je tak lepená ze dvou vrstev slabší desky, z boku opatřená kamenickými rohy, které jsou technicky poměrně náročné,“ líčí Rostislav Černík. Čelní plochy linky, stejně jako u některých kusů nábytku v obytné části, pokrývá tenká hliníková fólie.

ZÁZEMÍ LOŽNICE

Záviděníhodné zázemí skýtá rodičovská ložnice v jednom ze dvou křídel dolního podlaží. Představuje maximální komfort v dokonalém soukromí. Na ložnici plynule navazuje koupelna zalitá denním světlem a obrovská šatna, to vše bez zbytečného předělu v podobě dveří. Ty uzavírají pouze místnost s toaletou, která k ložnici rovněž náleží. Prostor koupelny je přitom nádherně prosvětlený a denní světlo se dostane i do sprchového koutu – architekti navrhli prosklení v jedné ze stěn. Intimita ve sprše je přitom dostatečně zajištěna. Celé ložnicové křídlo lze funkčně oddělit, nikoli opticky, ale především hlukově, od zbývajících prostor bytu, a to pomocí posuvných skleněných dveří.

PŘÍVĚTIVÝ DUBOVÝ ZÁKLAD

„Klienti měli poměrně přesnou představu o materiálech, které preferují: přírodní kartáčovaný sukovitý dub, antracitové tóny (kámen, ocel, plast, nátěry), středně šedá betonová stěrka (na namáhaných plochách), sklo, broušená nerez, hrubší detaily u přírodního železa, sofistikované u nerezu a tak dále,“ popisuje založení investorů Ivana Dombková. Interiér tak představuje poklidná, přitom moderní a zároveň nadčasová kombinace těchto materiálů. Veškerý vestavěný nábytek a také například rozměrný jídelní stůl jsou vyrobeny na míru z masivního dubového dřeva nebo dýhy. „Majitelka měla vybrané lustry i většinu doplňků a dekorací. Už pár dní poté, co jsme klientům prostor předali, jej s citem a grácií dotvořila a zabydlela,“ dodává architektka.

Dílem výběru majitelky jsou i sympatické dekorace a doplňky v dětském pokoji. Ateliér I. D. Arch navrhl bázi místnosti, především promyšlený vestavěný nábytek.

SPOKOJENOST

Jsou dnes investoři rádi, že šli do obnovené rekonstrukce? „Nedávno jsme se potkali a vyslovili přání, zda bychom jim ještě nenavrhli nějaké úpravy, které vyplynuly po čase, co v bytě bydlí. Nechtějí je prý dělat bez našeho vědomí, aby nic nepokazili. A děkovali, tak snad spokojení jsou,“ uzavírá s úsměvem Rostislav Černík.

I. D. ARCH
www.dombkova.cz

Ing. arch. Ivana Dombková absolvovala Fakultu architektury na VUT v Brně. Od roku 1992 se s Rostislavem Černíkem věnuje architektonickým studiím, stavebním projektům, projektům pro realizace staveb, projektům pro realizace interiérů a vlastním realizacím interiérů. Je zakladatelkou značky Donlič. Od roku 2012 pracuje pod novou značkou I. D. Arch.

6. NP 1 – chodba, 2 – rodičovská ložnice, 3 – WC, 4 – koupelna, 5 – dětský pokoj, 6 – koupelna, 7 – terasa

7. NP 1 – otevřený prostor s kuchyní a obývacím pokojem, 2 – WC, 3 – úložný prostor pod šikminou střechy, 4 – terasa

VIZITKA BYTU:
Realizace (termín): 2016
Užitná plocha: 250 m2 + balkon a střešní terasa
Podlahy: Podlahy dřevěné dubové, prkna 28 cm
Okna: hliníková, HS portály
Dveře dřevěné dýhované
Vytápění (a ohřev vody): podlahové topení, plynový kotel

Text: Kateřina Nová
Foto: Iveta Kopicová

Více informací se nachází v květnovém vydání z roku 2017, které si můžete zakoupit za zvýhodněnou cenu zde.

Uložit

Uložit

Datum vydání: 31. 5. 2017

Edit: