Rapsodie čistoty a jemnosti

1

Speciální bílá třívrstvá omyvatelná stěrka na stěně chodby, kuchyně a části obýváku má zalakovanou špetku jemně zlaté barvy, která prostor rozsvítila.

 

Majitelka miluje bílou barvu, praktičnost a ergonomii prostoru. A v něm nadčasový nábytek bez úchytek. Toho se jí v původním interiéru nedostávalo, tak se s manželem rozhodli pro kompletní „refresh“ v novém duchu.

Změna výrazu prostoru probíhala ve dvou fázích. Prvním cílem bylo navrhnout v přízemí jednodušší design stávajícího vybavení obývacího prostoru a kuchyně. S přízemím jsme vás již seznámili v říjnovém čísle roku 2012. Později se majitelům narodilo dítě, a tak bylo třeba vytvořit nahoře v podkroví zcela nový dětský pokoj, pracovnu pro rodiče a koupelnu s toaletou.

2

3

Sytě oranžovou barvu odolného linolea ozvláštňuje zrnitý dezén.

4

BÍLÁ JE DOBRÁ
Bílá barva je v celém domě ozvláštněna o řadu různých výtvarných majstrštyků a odstínů. Někde je doplněna o zlatou, jinde se leskne na frézovaném reliéfním povrchu linky a skříněk, je ozdobena skořicovými pásky nebo modrými hvězdičkami. A samozřejmě ji oživují také barevné koberce, předměty a dekorace. Majitelé chtěli prostor maximálně prosvětlit, opticky zvětšit, vyřešit funkční a ergonomické kolize, zjednodušit nábytek, ale přitom neprovádět stavební zásahy a využít všechna současná světla. „Při revitalizaci interiéru jsem zvolil kombinaci čtyř materiálů – umělého kamene Staronu (na jídelní stůl, barový pult a pracovní desku), bílého lesklého lamina Senosan (korpusy skříněk, panel za krbem a konferenční stolek), profilovaných dvířek od firmy Proform (kuchyňská dvířka) a bílého lamina na nábytku horního patra. Podlahy, stěny i nábytek jsem pak dohromady vizuálně provázal do moderního interiéru,“ říká designér Otýpka.

5

7

8

10

KUCHYŇSKÁ A OBÝVACÍ ČÁST
Nic se nebouralo ani nestavělo, provedla se „pouze“ výmalba, výměna a úprava nábytku a podlah. Nejprve si předběžně rozvrhli interiér a přirozené cesty v něm. Pak designér navrhl nový nábytek s mnohem čistšími tvary a ergonomickou funkcí, čímž se zvětšil prostor a zlepšil i průchod v něm. Kuchyň je stále v „ulitě“ a díky tomu je vše na dosah a od dřezu je oknem vidět ven. Jinak ale celou kuchyňskou linku designér dispozičně i vnitřně změnil, samozřejmě se zřetelem na stávající pevné instalace. Obdélníkový barový pult se skrytými zásuvkami postavil na délku souběžně s oknem a k němu připojil jídelní obdélníkový stůl. „Stávající světla jsem zakomponoval do nové scenérie, někde byla doplněna o ambientní bílé světlo LED diod. Ložnici, která je luxfery spojená s koupelnou, jsem jen oživil páskovou výmalbou čelní stěny a části stropu v barvách stávajícího nábytku. Sedačka a nábytek v ložnici zůstaly původní. Novými policemi jsem pak na přání majitelů zvětšil kapacitu knihovny stávající horní galerie,“ vysvětluje designér Otýpka.

11

Pracovna působí klidným dojmem a je ideálním místem pro práci. Bílá barva celou místnost prosvětluje a nabízí možnost dále si prostor přizpůsobit doplňky dle vlastního vkusu.

13

Koupelna je řešená v šedobílé stěrce. Na podlaze je do svrchního laku stěrky přisypán jemný křemičitý písek, který zabraňuje uklouznutí.

 

14

15

Hrany jsou ošetřeny nerezovými čtyřhrannými lištami, které brání poničení křehkých ukončení stěrky.

16

DĚTSKÝ POKOJ A PRACOVNA
„Požadavkem investora bylo vytvořit čisté, světlé a praktické prostory, a tím i klidné zázemí pro život dětí a práci doma. Základní koncepce obou pokojů je postavena na myšlence víceméně neutrální kulisy, které dodá život až její praktické užívání. Jinými slovy, děti si zaplní pokoj svými kresbami a hračkami, tedy podle svého naturelu, čímž do bílého, neutrálního prostoru vnesou vlastní otisk. Obdobně si jejich rodiče zabydlí pracovnu pracovními předměty, artefakty z cest, knihami a tak dále,“ říká Otýpka. Kaskádovité umístění skříněk dětského pokoje kopíruje šikmou střechu podkroví, volně umístěné otevřené stěny vitrín přepažují odpočinkovou a pracovní částí. Místa s největším využitím a pohybem jsou umístěna pod okny – hrací část s matrací, uzavřená skříň se zásuvkami a horní přebalovací plochou pro malé děti, patrová i přízemní postel v dětském pokoji a pracovní část dětského i pracovního pokoje. Jde o to umožnit jeho obyvatelům co největší výhled ven a také co nejvíce světla dovnitř. Schůdky patrové postele jsou zároveň i potenciálními úložnými poličkami a prostor pod ní jde využít při hrách. Koupelna s praktickým sprchovým koutem a toaletou, vetknutá mezi pracovnu a pokoj, navazuje na jednoduchost řešení obytných místností a doplňuje je neutrální šedou stěrkou. Je ozvláštněna podloženým dřevem, které dává prostoru pocitovou měkkost a teplou barevnost. Jeho odkládací i úložná skříňka pod oknem umožňuje člověku, aby se zde po koupeli v klidu osušil či se převlékl do čistého oblečení. Prostě pohodu a klid. Aby se takovéto řešení nestalo fádním, bylo důsledně dbáno na zpracování stavebních a mobiliářových detailů. Vznikl tak tvárný, klidný prostor, který se již nyní snadno barevně přizpůsobuje potřebám a pocitům jeho uživatelů.

 

9

MgA. Radomír Otýpka (*1979)
autor projektu
Narozen, žije a tvoří v Ostravě. 2001–2005 scénografie na DiFa JAMU. Jako scénograf působil v několika českých divadlech (HaDivadlo, Stavovské divadlo, Slovácké divadlo a jinde). Vystavoval například v roce 2009 v pražské galerii Mánes, s ateliérem Platforma Ostrava. V letech 2004 až 2010 se aktivně zabýval tvorbou interiérů a vizualizací v architektonickém ateliéru Platforma Ostrava, jehož je zakládajícím členem. V roce 2010 zakládá vlastní ateliér OTYPKA, zaměřený na interiérovou tvorbu a scénografii. Od roku 2014 je vedoucí scénické výpravy v České televizi Ostrava.
www.otypka.cz

Datum vydání: 12. 4. 2015

Edit: