Rapsodie čistoty a jemnosti
Majitelka miluje bílou barvu, praktičnost a ergonomii prostoru. A v něm nadčasový nábytek bez úchytek. Toho se jí v původním interiéru nedostávalo, tak se s manželem rozhodli pro kompletní „refresh“ v novém duchu.
Změna výrazu prostoru probíhala ve dvou fázích. Prvním cílem bylo navrhnout v přízemí jednodušší design stávajícího vybavení obývacího prostoru a kuchyně. S přízemím jsme vás již seznámili v říjnovém čísle roku 2012. Později se majitelům narodilo dítě, a tak bylo třeba vytvořit nahoře v podkroví zcela nový dětský pokoj, pracovnu pro rodiče a koupelnu s toaletou.
BÍLÁ JE DOBRÁ
Bílá barva je v celém domě ozvláštněna o řadu různých výtvarných majstrštyků a odstínů. Někde je doplněna o zlatou, jinde se leskne na frézovaném reliéfním povrchu linky a skříněk, je ozdobena skořicovými pásky nebo modrými hvězdičkami. A samozřejmě ji oživují také barevné koberce, předměty a dekorace. Majitelé chtěli prostor maximálně prosvětlit, opticky zvětšit, vyřešit funkční a ergonomické kolize, zjednodušit nábytek, ale přitom neprovádět stavební zásahy a využít všechna současná světla. „Při revitalizaci interiéru jsem zvolil kombinaci čtyř materiálů – umělého kamene Staronu (na jídelní stůl, barový pult a pracovní desku), bílého lesklého lamina Senosan (korpusy skříněk, panel za krbem a konferenční stolek), profilovaných dvířek od firmy Proform (kuchyňská dvířka) a bílého lamina na nábytku horního patra. Podlahy, stěny i nábytek jsem pak dohromady vizuálně provázal do moderního interiéru,“ říká designér Otýpka.
KUCHYŇSKÁ A OBÝVACÍ ČÁST
Nic se nebouralo ani nestavělo, provedla se „pouze“ výmalba, výměna a úprava nábytku a podlah. Nejprve si předběžně rozvrhli interiér a přirozené cesty v něm. Pak designér navrhl nový nábytek s mnohem čistšími tvary a ergonomickou funkcí, čímž se zvětšil prostor a zlepšil i průchod v něm. Kuchyň je stále v „ulitě“ a díky tomu je vše na dosah a od dřezu je oknem vidět ven. Jinak ale celou kuchyňskou linku designér dispozičně i vnitřně změnil, samozřejmě se zřetelem na stávající pevné instalace. Obdélníkový barový pult se skrytými zásuvkami postavil na délku souběžně s oknem a k němu připojil jídelní obdélníkový stůl. „Stávající světla jsem zakomponoval do nové scenérie, někde byla doplněna o ambientní bílé světlo LED diod. Ložnici, která je luxfery spojená s koupelnou, jsem jen oživil páskovou výmalbou čelní stěny a části stropu v barvách stávajícího nábytku. Sedačka a nábytek v ložnici zůstaly původní. Novými policemi jsem pak na přání majitelů zvětšil kapacitu knihovny stávající horní galerie,“ vysvětluje designér Otýpka.
DĚTSKÝ POKOJ A PRACOVNA
„Požadavkem investora bylo vytvořit čisté, světlé a praktické prostory, a tím i klidné zázemí pro život dětí a práci doma. Základní koncepce obou pokojů je postavena na myšlence víceméně neutrální kulisy, které dodá život až její praktické užívání. Jinými slovy, děti si zaplní pokoj svými kresbami a hračkami, tedy podle svého naturelu, čímž do bílého, neutrálního prostoru vnesou vlastní otisk. Obdobně si jejich rodiče zabydlí pracovnu pracovními předměty, artefakty z cest, knihami a tak dále,“ říká Otýpka. Kaskádovité umístění skříněk dětského pokoje kopíruje šikmou střechu podkroví, volně umístěné otevřené stěny vitrín přepažují odpočinkovou a pracovní částí. Místa s největším využitím a pohybem jsou umístěna pod okny – hrací část s matrací, uzavřená skříň se zásuvkami a horní přebalovací plochou pro malé děti, patrová i přízemní postel v dětském pokoji a pracovní část dětského i pracovního pokoje. Jde o to umožnit jeho obyvatelům co největší výhled ven a také co nejvíce světla dovnitř. Schůdky patrové postele jsou zároveň i potenciálními úložnými poličkami a prostor pod ní jde využít při hrách. Koupelna s praktickým sprchovým koutem a toaletou, vetknutá mezi pracovnu a pokoj, navazuje na jednoduchost řešení obytných místností a doplňuje je neutrální šedou stěrkou. Je ozvláštněna podloženým dřevem, které dává prostoru pocitovou měkkost a teplou barevnost. Jeho odkládací i úložná skříňka pod oknem umožňuje člověku, aby se zde po koupeli v klidu osušil či se převlékl do čistého oblečení. Prostě pohodu a klid. Aby se takovéto řešení nestalo fádním, bylo důsledně dbáno na zpracování stavebních a mobiliářových detailů. Vznikl tak tvárný, klidný prostor, který se již nyní snadno barevně přizpůsobuje potřebám a pocitům jeho uživatelů.
MgA. Radomír Otýpka (*1979)
autor projektu
Narozen, žije a tvoří v Ostravě. 2001–2005 scénografie na DiFa JAMU. Jako scénograf působil v několika českých divadlech (HaDivadlo, Stavovské divadlo, Slovácké divadlo a jinde). Vystavoval například v roce 2009 v pražské galerii Mánes, s ateliérem Platforma Ostrava. V letech 2004 až 2010 se aktivně zabýval tvorbou interiérů a vizualizací v architektonickém ateliéru Platforma Ostrava, jehož je zakládajícím členem. V roce 2010 zakládá vlastní ateliér OTYPKA, zaměřený na interiérovou tvorbu a scénografii. Od roku 2014 je vedoucí scénické výpravy v České televizi Ostrava.
www.otypka.cz
Datum vydání: 12. 4. 2015