Pět otázek pro… Jaroslava Juřicu
Věci, které musí fungovat a lze se na ně absolutně spolehnout, přitom mají grády a baví nás, navrhuje renomovaný designér Jaroslav Juřica. Mezi jeho letošní novinky patří svěží aktualizace houpacího psa Rock.ing.DOG nebo stylový design koloběžky Wolfer. Úspěchy slaví i s nadčasovou estetikou postele LaVista, za jejíž koncept získal na Designbloku 2014 Cenu šéfredaktorů.
Co vás v poslední době nejvíce potěšilo nebo překvapilo po pracovní stránce ?
Určitě mě potěšilo dotažení hliníkových koloběžek pro značku Yedoo. Se značkou Yedoo je skvělá spolupráce a troufám si říct, že novou kolekcí posouváme standard ve vnímání tohoto dopravního prostředku opět blíž k jeho serióznějšímu vnímání. Svými parametry jsme v silniční verzi Wolfer dosáhli, ne-li předčili, i ty profesionálně „na míru stavěné stroje“. Kolekce se teď zavádí do výroby a na jaře bychom ji měli už vídat na cestách 🙂 S tím souvisí i mé překvapení. Když jsem po Brně už od léta právě Wolfera osobně testoval, příjemně mě překvapilo, kolik pozornosti (v tom dobrém slova smyslu) přitahoval.
V čem je váš přístup k designu jedinečný?
Pokud je v něčem jedinečný, tak asi v samotném vyjádření. Ale těžko se mohu vůči někomu takto vymezovat, tím je jedinečný každý. Snažím se být lokální designér. Proto jsem taky svoji činnost pojmenoval „Živnost designem“. Mám malý ateliér s výlohou do ulice, čímž jsem se víc otevřel lidem. Baví mě mít malý krámek, kde se za mnou kdokoli může zastavit. Mohl jsem tak skloubit profesionální práci pro firmy s osobní tvorbou, kde si mohu dovolit víc experimentovat.
Který projekt vám přinesl největší radost?
Asi vždycky ten poslední, který jsem úspěšně dotáhl (i s klientem) do konce a tím se posunul o krok dál. Aktuální práce vytěsňuje z hlavy tu předchozí. Na začátku vzpomněl značku Yedoo, a vedle toho je to třeba spolupráce s firmou Jelínek. Jsem rád, že po prvním úspěšném výstřelu minulý rok pokračujeme ve spolupráci. Poslední kolekce už je přístupnější běžným lidem, což je znát i na ohlasech zákazníků. Extravagantní LaVistou se nám podařilo přitáhnout pozornost lidí a postupně začínáme sklízet ovoce.
JEDNÍM SLOVEM – nejoblíbenější
dětská hračka – vystřihovánky
písnička, hudební interpret – Tour de France, Kraftwerk
film – sci-fi
kniha, spisovatel – TMA 2.0, Ondřej Neff
místo na zemi – na kopci
designér – Jasper Morrison
artefakt – kolo (začíná být i „-běžka“:)
barva – bílá RAL 9010
nápoj – Tatranský čaj
mimoprofesní činnost – zahrada
Jak si představujete pěkné bydlení?
Já si ho zrovna začínám stavět, takže představu mám/e 🙂 docela jasnou. Měl by to být prostor, který žije s námi a je schopen absorbovat různé artefakty. Moje představa o pěkném bydlení je také ve věcech samotných. Nerozumím lidem, kteří si zařizují bydlení vždy tak, že všechno staré vyhodí a opět nakupují odznovu. Přijde mi fajn, když mohu například říct, tenhle stůl se mnou cestuje už potřetí. Osobně by tedy nemělo vše podléhat jen diktátu novosti a konceptu architekta bez těchto citových elementů uživatele.
Pokud byste si mohli splnit tři umělecká přání, která by to byla?
Navrhnout produkt, který lidé ocení i za desítky let. To ale zjistím až za dlooouhou dobu, pokud se tak vůbec stane za mého života.
Motivovat uživatele, především v našem českém prostředí, aby si k věcem dokázali vytvořit osobní vztah. Na tomto materiálním přístupu nevidím nic špatného, mít rád třeba kus nábytku a lpět na něm, nežli ho vyhodit. Pro mě je to i projev úcty k těm, kdo ho vyrobil, nejen k materiálu z ekologického pohledu.
Navrhnout něco tak samozřejmého, že nad tím nebudete přemýšlet, až vám pak vyvstane, že to musel někdo vymyslet. Něco, u čeho si říkáte, jak jsme bez toho mohli celou dobu žít.
Datum vydání: 28. 1. 2016