Koupelny 2015: Voda pro lidstvo
Nadčasovost v podobě přírodních odstínů a bílé, ovládání tekoucí vody stiskem tlačítka či jen dotykem předloktí a ústup van před sprchovými kouty. To jsou nejdůležitější koupelnové trendy, které představil letošní veletrh ISH v německém Frankfurtu, největší svého druhu v Evropě.
Mottem letošního ročníku koupelnové sekce veletrhu ISH bylo Water for people. A v duchu ještě užšího přiblížení se prostoru koupelny člověku, a to z různých úhlů pohledu, se nesly i novinky, které zde vystavující značky představily. V koupelně podle posledních trendů se tak nejen klade důraz na relaxaci a wellness prvky, ale na důležitosti nabírá i ekologie – tedy úspornost. Mizí barvy, což podporuje nadčasovost. Konečně podobně jako v jiných oblastech interiéru nastupuje nová éra ovládání koupelnových prvků.
JEDNODUCHOST A PRAKTIČNOST
Pokud jde o design, jak již zaznělo, koupelnu, a to včetně sanitárního vybavení, nápadně opustily barvy, bílá ustupuje i na sanitární keramice. „Vládnou přírodní odstíny a dekory. Patrný je kromě toho trend jednoduchých tvarů zařizovacích předmětů s důrazem na minimalistický design a praktičnost. Převládají například obdélníkové a čtvercové tvary u sprchových koutů; kruhové sprchové kouty se prakticky neobjevují. V sortimentu van přetrvává trend solitérních kusů, který má dokonce stoupající tendenci. Pokud jde o materiály, převažuje akrylát a litý mramor,“ podotýká Jan Hudák ze společnosti Ravak, která měla ve Frankfurtu rovněž zastoupení. Ve své expozici představila mimo jiné svůj novinkový koncept 10o. Sprchové kouty však letošní veletrh jednoznačně ovládly. „Vede typ Walk-In, půlrámové i bezrámové provedení, které jsou opatřeny výraznými madly; potisky, dekory na sklech,“ doplňuje Jan Hudák.
PŘÍRODA VLÁDNE
Jde-li o koupelnový nábytek, logicky i jemu kralují jemně tlumené barvy, přírodní materiály, nové dekory dřeva a nejrůznější kombinace zemitých odstínů. „A zcela jednoznačně vysoký lesk, téměř jako zrcadlová plocha. V zásadě se velcí výrobci obecně vrací k přírodě. Převažují barvy, které nejsou křiklavé a dokážou se přizpůsobit jakékoliv koupelně. Technologicky jsou nejzajímavější povrchy ve vysokém lesku přesahující odrazovost zrcadla, které s přírodními materiály kontrastují,“ poznamenává Zdeněk Blažek ze společnosti Dřevojas, která zde rovněž měla své zastoupení, a pokračuje: „Zajímavý byl také například nábytek, který v sobě designově spojoval sklo a luxusní tenkovrstvou keramiku… Letošní ročník veletrhu však nepředstavil žádný výjimečně zajímavý koncept. U světových výrobců se jednalo pouze o evoluci, nikoli revoluční řešení.“
SVĚT ŠETŘÍ VODOU!
Snaha o úspory vody není v koupelně ničím novým, ale jednotlivé produkty jsou stále zdokonalovány, aby ušetřily co nejvíce „vody pro lidstvo“. Patrné je to například v oblasti WC mis, kde se stále více uplatňují skryté systémy oplachu. „Je kladen velký důraz na vnitřní tvary keramiky pro maximálně efektivní oplach, zároveň na ekologii a právě úsporu vody,“ říká Jan Hudák z Ravaku. Zatímco běžné bylo duální splachování 6/3 litry, už nastupuje varianta 4/2 litry. V oblasti keramiky je dále patrná stále se zvyšující kvalita jak materiálu, tak provedení, přechodů – hran, umyvadla jsou často bez přepadu s pevnou piletou.
TECHNOLOGIE, KTERÉ VIDÍTE
Pokročilé technologie jsou samozřejmě důležitým pilířem při výrobě koupelnového vybavení, ale motto ISH 2015 zahrnuje i trend vycházející vstříc člověku, který s pokrokovými věcmi chce sám pracovat a obklopovat se jimi. „Jednotlivé společnosti tak pokračují i nadále v trendu většího využití technologií v koupelnách,“ potvrzuje Jana Zmidlochová ze společnosti Grohe. I tato značka se letošního veletrhu účastnila a představila zde například voděodolný Bluetooth reproduktor, který umožní kvalitní poslech hudby i při sprchování. V jiných expozicích bylo možné vidět umyvadlovou baterii, kterou je možné ovládat stiskem tlačítka, případě jen dotykem například zápěstí či předloktí – armatura tak zůstane suchá a čistá. Tlačítka pak hojně nahrazují klasické páky u sprchových baterií.
MYČKA NA LIDI?!
Se zmíněnými trendy se zřejmě v bližší či vzdálenější budoucnosti budeme potkávat i ve zcela „průměrných“ koupelnách. Na veletrhu byly ovšem k vidění i extrémy, na které si v běžném životě asi budeme muset ještě chvilku počkat. „Firma Jaguar zde vystavovala velkou boxovou ´myčku na lidi´… Prstenec obepíná člověka a pohybuje se při sprchování nahoru a dolů,“ komentuje jeden z výrazných extrémů Jan Hudák z Ravaku.
WALK-IN I DO MALÉ KOUPELNY
Typ sprchových koutů Walk In byl zatím spíše řešením pro velké koupelny. Ani v menších prostorách se jich už ale není nutné vzdávat. Standardně otevřeným koutům pouze výrobci přidali „neviditelné“ dveře, které neubírají na pocitu otevřenosti a vzdušnosti a zároveň při sprchování umožňují udržet vodu v potřebném prostoru v rámci stísněnější místnosti.
Datum vydání: 22. 5. 2015