Jak si doma nabít elektromobil
V České republice je používáno přes 3 000 elektromobilů, přičemž se má jejich počet v tomto roce minimálně zdvojnásobit. Kde a jak se auto na elektrický pohon vlastně nabíjí?
O tom jsme si povídali s Martinem Klímou, vedoucím oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.
Nabíjet elektromobil můžeme ve veřejných rychlonabíjecích stanicích, dále přenosnou rychlonabíječkou určenou pro průmyslové zásuvky (červené pětikolíky) nebo pro klasické zásuvky, ale také pomocí wallboxu. Jaké jsou mezi těmito třemi variantami nejdůležitější rozdíly?
Hlavní rozdíly jsou v rychlosti dobíjení a v bezpečnosti zařízení. Rychlodobíjecí stanice jsou v drtivé většině na veřejných místech, nabízejí nejrychlejší možnost, jak energii do elektromobilu doplnit. Domácí nebo firemní řešení, takzvané wallboxy, se připojují do stávajících rozvodů v objektu a mají vlastní jištění (samozřejmě se mohou připojit i do nových rozvodů). Elektromobil lze dobíjet také z běžné zásuvky na 230 V, ale problematické by to mohlo být u starých rozvodů elektřiny, kde bych toto řešení nedoporučoval.
Pokud si chci pořídit domů wallbox, existují základní rady, jak si správně vybrat? Čím především se liší jednotlivé typy?
Před pořízením wallboxu doporučuji výběr řešení konzultovat s odborníky na elektromobilitu. Jednotlivé typy wallboxů se liší především podle dobíjecího výkonu, možností napojení na mobilní aplikace nebo dynamické řízení výkonu, díky kterému nemusíte navyšovat kapacitu hlavního jističe domu. Důležitým parametrem je pak možnost nabíjení v levnějším tarifu, tzv. nočním proudem. Těch variant je celá řada a se správným výběrem nejlépe poradí odborník.
Jakým výkonem wallboxy disponují? Co přesně znamená, že je možné dynamicky přidělovat výkon na základě spotřeby objektu?
Standardní wallboxy disponují výkonem od 3,7 kW u těch nejlevnějších zařízení až po 22 kW u těch nejvýkonnějších. Dynamické řízení výkonu zajišťuje úsporu nákladů a bezpečnost dobíjení. Wallbox vybavený touto funkcí je připojen přes chytrý elektroměr k domu, díky čemuž dokáže zjistit objem volné kapacity, kterou může dobíjecí stanice využít. Typicky pokud přijedete odpoledne domů, připojíte vozidlo k dobíjecí stanici, začnete dobíjet a zároveň vaříte, perete, svítíte – zkrátka máte vysoký odběr elektřiny, museli byste u levného wallboxu zřejmě navýšit kapacitu hlavního jističe. V případě dynamického řízení výkonu si wallbox „povídá“ s domem a přesně ví, kolik výkonu má v danou chvíli k dispozici. V momentě, kdy jde celá domácnost spát, dobíjecí stanice pak jede na maximální výkon. Vy tak nemusíte řešit přetížení sítě ani navyšování hlavního jističe.
Ovlivňuje rychlost nabíjení typ wallboxu a integrované dobíječky ve vozidle?
Rychlost nabíjení je ovlivněna jednak výkonem dobíječky, jednak maximálním výkonem, jenž dokáže elektromobil přijmout. Jako jsou různé výkony dobíjecích stanic, tak existují různé výkony, které jsou elektromobily schopné přijmout. Neznamená tedy, že pokud máte wallbox s výkonem 22 kW, tak každé vozidlo se tímto výkonem bude dobíjet. Příkladem je třeba model VW eGolf, který je schopen přijmout pouze 7,2 kW, oproti modelu Kia eNiro, který zvládne 11 kW.
Je třeba v souvislosti s instalací wallboxu úprava elektroinstalace, například pokud máme starší dům?
Vždy záleží na konkrétní situaci. My vždy před instalací děláme takzvanou studii proveditelnosti, kdy naši technici prověří aktuální stav elektroinstalace a navrhnou klientům varianty připojení.
Kam se domácí wallbox většinou instaluje?
Nejčastěji se jedná o garážová stání.
Zásuvka, nebo domácí nástěnná nabíječka?
- Během dobíjení z běžné domácí zásuvky využívají elektromobily své vlastní integrované nabíječky, které střídavý proud ze zásuvky transformují na stejnosměrný. To trvá i více než 12 hodin.
- Zato domácí nástěnná dobíječka neboli wallbox je většinou třífázové zařízení do 22 kW/32 A na střídavý proud. Nabíjení elektromobilu se oproti nabíjení ze zásuvky podstatně zkrátí. Ceny těchto wallboxů se pohybují od 15 do 60 tisíc korun, v závislosti na jejich výkonu a požadovaných vlastnostech.
Kolik zaplatíme za proud zhruba za jeden ujetý kilometr?
- Vždy záleží na konkrétním tarifu, ale v průměru se pohybujeme okolo částky 0,3 Kč za ujetý kilometr při domácím dobíjení.
- Jedná se tedy o nejlevnější způsob dobíjení elektromobilu.
Text: Vanda Jesenská
Foto: archiv firem
Datum vydání: 16. 4. 2020