Garážová vrata se stále zdokonalují
Důležitou komponentou každé garáže jsou vrata. Měla by nabízet snadnou manipulaci, zajišťovat potřebné bezpečí a disponovat žádoucími tepelně izolačními i protipožárními vlastnostmi. Svým vzhledem by měla korespondovat se stylem domu.
Nároky na garážová vrata nejsou malé, ale tím, že se neustále zdokonalují výrobní materiály, konstrukční řešení i technické vlastnosti vrat, lze uspokojit i stoupající požadavky majitelů aut a garáží.
CO JE TŘEBA ROZHODNOUT
Při rozhodování, jaká vrata pořídíme, je určující, zda jde o vrata k samostatné nevytápěné garáži či vrata garáže, která je součástí domu, případně zároveň slouží jako dílna. Z hlediska architektonické souhry garáže s objektem je důležitý i materiál vrat, zvláště jeho povrchová úprava. Dále je třeba se rozhodnout, zda dáme přednost standardizovaným garážovým vratům nebo si je necháme vyrobit na zakázku. V novostavbách většinou dostávají přednost vrata standardizovaných rozměrů. V případě výměny garážových vrat ve starším objektu nebo máme-li specifické požadavky, přichází na řadu druhá možnost. V tom případě však musíme počítat s tím, že si tak 10–15 % připlatíme. Dále je třeba zvolit nejvhodnější typ garážových vrat. Na výběr máme vrata sekční, rolovací a výklopná. Majitelé některých vrat stále ještě upřednostňují klasiku v podobě dvoukřídlých vrat, která jsou však vhodná spíše do samostatně stojících garáží. Důležitý je i způsob ovládání vrat, vlastnoručně nebo pomocí pohonu a dálkového ovládání.
SEKČNÍ VRATA
Co se týče zájmu o jednotlivé typy vrat, majitelé garáží v současnosti nejčastěji volí vrata sekční, a to s výsuvem do stropu nebo do boku. Tato vrata jsou vhodná do všech typů garáží, neboť ušetří prostor, protože zajíždějí do stropu nebo podél stěny do garáže. Výhodou sekčních vrat posuvných do boku je, že je lze otevřít i jen částečně, například pro průchod osoby s kolem nebo kočárkem. K přednostem sekčních vrat kromě skromných nároků na prostor patří především jejich výborné tepelně izolační vlastnosti, pro které jsou vhodné do garáží, jež jsou přímo zakomponovány do půdorysu domu. Křídlo sekčních vrat tvoří jednotlivé sekce vyrobené z galvanizovaného plechu o síle 0,53 mm, který je vyplněn tvrzenou polyuretanovou izolační pěnou tloušťky až 40 mm. Tepelný most je přerušen, a zabraňuje se tak promrzání vrat. Tento typ vrat zároveň poměrně dobře střeží garáž před nevítanými hosty. Sekční vrata se vyrábějí z pozinkovaného ocelového plechu opatřeného základním práškovým nástřikem z polyesteru, který prodlužuje jejich životnost a zjednodušuje údržbu. Plech je opatřený povrchovou fólií různých barev i dekorů, například dřeva. Vrata mohou být jak plná, tak částečně prosklená, případně zdobená kovovými prvky. Standardizovaná zateplená sekční vrata dnes pořídíme zhruba od 20 tisíc Kč výše.
Kam s nimi?
Motor lze instalovat na nadpraží v místě nad nosnými konzolemi tak, že se hlava pohonu nachází na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. V případě posuvných vrat se motor instaluje nejčastěji nad otvor na prodloužené nosné konzole. I v tomto případě může být hlava motoru umístěna na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. Konečně třetí varianta vychází z instalace motoru na boční stěně na straně odsuvu. Ve všech případech je přitom nutné sledovat minimální doporučené rozměry nadpraží či ostění. Každý výrobce má totiž tyto parametry určené jinak.
VÝKLOPNÁ VRATA
Nabízejí se nám však ještě další možnosti volby. Jednou z nich jsou vrata výklopná, která mají velmi jednoduchou konstrukci. Tvoří je vratové křídlo z ocelového pozinkovaného plechu v různém provedení a barvě, které se pomocí pružin pohybuje ve vodicích kolejnicích. Jedná se o nejbezpečnější typ garážových vrat. Jejich slabší stránkou je menší možnost zateplení. Výrobci dodávají vrata jako nezateplená, a přestože je lze dodatečně zateplit polystyrenem, výsledek se nedá srovnávat s tepelně izolačními vlastnostmi sekčních vrat – i když zateplíte křídlo výklopných vrat, nepodaří se zabránit únikům tepla po jejich obvodu. Kdo se však rozhodl pro výklopná vrata, musí mít i dostatek prostoru před garáží, kam se otevírají. Velkou předností výklopných vrat je jejich cena, pořídíte je již od 9000 Kč.
ROLOVACÍ VRATA
Další typ garážových vrat, a to rolovací, se vyrábí pouze s motorovým pohonem, takže mechanické ovládání nepřipadá v úvahu. K jejich výrobě se používají hliníkové lamely o šířce 55 nebo 77 mm (záleží na šířce vrat) vyplněné PUR, které jsou mezi sebou propojeny zámky. Výhodou je, že pokud dojde k poškození zámku, není problém jednotlivé lamely vyměnit. Vrata se rolují do pouzdra z rolovaného plechu, které je obvykle umístěno v nadpraží. Vrata mají takzvanou plovoucí hřídel, která šetří motor a zabraňuje opotřebení lamel. Pro rolovací vrata hovoří především jejich minimální nároky na prostor. Lze je namontovat za otvor, do otvoru, případně i před otvor garáže. Jejich další předností je, že je lze instalovat prakticky do každé garáže, aniž by se prováděly větší stavební úpravy. Ke slabším stránkám těchto vrat patří tepelně izolační vlastnosti, které nejsou ideální, přestože ve srovnání s výklopnými vraty nabízejí lepší možnosti. Teplo v jejich případě uniká spojovacími zámky i pouzdrem, do něhož se vrata navíjejí. Navíc systém rolování nedovoluje u tohoto typu vrat použít stejně silnou tepelně izolační vrstvu jako například u sekčních vrat. Cena se pohybuje od 40 000 Kč výše.
Jakou barvu
Prvním krokem při výběru správného designu garážových vrat je volba barvy. Je třeba si uvědomit, že plocha vrat garáže tvoří největší část z výplní otvorů domu, a proto by měla být v souladu s jeho ostatními prvky. Pokud nevíte, jakou barvu vybrat, slaďte ji s barvou oken. Výsledek bude působit celistvým dojmem. A nezáleží na tom, zda jste vybrali bílou nebo dekor imitující strukturu dřeva.
ELEKTROPOHON SE STÁVÁ SAMOZŘEJMOSTÍ
Většina dnes prodávaných garážových vrat je již vybavena elektromotorem, zpravidla s možností dálkového ovládání, které může být doplněno i místním tlačítkem, klíčovým spínačem či kódovou klávesnicí. Jakými vlastnostmi by měl kvalitní elektromotor disponovat? Je to především bezpečnost, komfort používání, bezúdržbovost, odolnost a ekonomičnost provozu. Úsporu energie u současných motorů zajišťuje elektronické vypnutí v koncových polohách a technologie úspory proudu v okamžiku, kdy pohon zrovna není v aktivní činnosti. Kromě toho by neměla chybět funkce speed neboli rychlého zavírání a otvírání, start a stop v režimu soft nebo pojistka proti nadzdvižení. Součástí motoru by měla být i vypínací automatika zjišťující překážky, blokovací ochrana, omezení doby chodu, počítadlo cyklů a údržby, zálohovací baterie, programovatelnost rychlosti chodu motoru pomocí LCD displeje, paměť chybových hlášení a dálkové ovládání. Kvůli prevenci úrazu nebo poškození by měly být všechny systémy s elektropohonem opatřeny několika bezpečnostními prvky, jako jsou infrazávora, pádová brzda nebo pojistka proti přetržení pružiny.
Datum vydání: 19. 5. 2015