Dva rukopisy, jeden celek
Vila v pražských Klánovicích byla postavena podle návrhu Luďka Rýznera. Čtyři roky po jejím dokončení byl na scénu přizván interiérový designér Ivo Prokel, aby dokončil interiéry domu a navázal na minimalistický, ale výrazný rukopis.
Mladým manželům se poštěstilo získat pozemek ve čtvrti, kde vždy chtěli žít. Na stavbu nespěchali, a proto se pečlivě věnovali výběru architekta. Po několika neúspěšných pokusech zjistili, že ať se snaží vysvětlit svou představu co nejpodrobněji, architekt se nikdy příliš nevzdálí od svého stylu. Rozhodli se proto pro opačný postup, a začali hledat architekta podle jeho realizací. Tak v roce 2005 oslovili Luďka Rýznera, který v té době dokončil svůj dům zvaný Plecháč či relaxační centrum Blue Orange. Jemu předložili velmi jednoduché zadání. Přáli si patrový dům s obytnou částí, ložnicí, dvěma dětskými pokoji a se samostatnou garsoniérou, kterou by mohli využít k ubytování rodičů. Konkrétním požadavkem, který vycházel ze zkušeností z předchozího bydlení, bylo umístění ložnic v patře. Navíc vzhledem k povolání majitele byla nutná garáž pro tři auta.
PROLÍNÁNÍ HMOT
Ukázalo se, že zvolený postup je správný. Přitom pozemek v obytné zóně mezi stávajícími rodinnými domy svým skoro trojúhelníkovým tvarem na přeponě zakončeným zdí nenabízel snadnou úlohu k zastavění. V podstatě hned první studie, kterou architekt předložil, měla u majitelů úspěch. Potřebovala snad jen jedinou úpravu – nahradit terasu v patře zimní zahradou. „Ze zkušenosti jsem věděla, že u domu se zahradou se balkon využívá minimálně. Se zimní zahradou jsem spokojena, ještě více prohloubila initimitu ložnice,“ vypráví majitelka. Architekt Rýzner situoval dům do severozápadního rohu pozemku, aby optimálně využil světových stran a svou nejdelší stranou sledoval uliční čáru. Dům navrhl na principu vrstvení hmot jednotlivých částí od nejnižší garáže k nejvyšší části pro hosty. Takto vzrůstající výšky jednotlivých částí nenarušují panoramatické pohledy a pomáhají v kombinaci se vzrostlou zelení dům včlenit do okolí. Jednotlivé hmoty hranolů jsou odlišeny nejen výškově, ale i materiálově. Hlavní obytný hranol je omítnut, druhá hmota hranolu se samostatným bytem je obložena dřevem, a třetí, vyhrazený pro garáž, je opticky pojat jako samostatný objekt s obkladem přírodním kamenem.
GALERIE A HRANOL
V dispozičním řešení domu zaujme hlavní obytný prostor otevřený přes dvě patra s galerií. Architekt tak dosáhl pocitu velkorysosti, světlosti a volnosti. Dalším neobvyklým prvkem je hranol vložený do nitra dispozice – obytný prostor v přízemí nenásilně člení, ale nerozděluje. Vytváří vstupní halu a částečně odděluje kuchyň, v sobě ukrývá spíž, WC a krb. Jeho výrazná stěrka Pan- Domo v barvě bordó je pak dominujícím barevným prvkem celého interiéru. Praktickým prvkem dispozice je velký úložný prostor přímo u hlavního vstupu, který pojme veškeré svrchní oblečení a boty. Přála si to majitelka na základě předchozích zkušeností. Ze vstupní haly se vstupuje jak do obytného prostoru, tak do pokoje pro hosty, který je koncipován jako samostatná bytová jednotka s koupelnou, šatnou a kuchyní. Obývací pokoj s jídelnou se otevírá posuvnými prosklenými stěnami na dřevěnou terasu, částečně krytou na jižní straně domu. Do patra se vystupuje buď po schodišti v centrální hale nebo točitými schody přímo z obývací místnosti. V horním patře se nachází klidová část domu – ložnice rodičů se zimní zahradou, šatnou, koupelnou a saunou, pokoje dětí s koupelnou, prádelna a sušárna a již zmíněná galerie s vizuálním propojením do spodního patra.
DRUHÁ FÁZE
Na interiérovém řešení spolupracovali majitelé s Luďkem Rýznerem. Navrhoval i vestavěný nábytek, knihovnu v obývacím prostoru a samozřejmě schodiště. Hlavní schodiště bylo v návrhu jiné, avšak majitelům se zalíbilo schodiště z vlastního domu Luďka Rýznera. Návrh a realizaci kuchyně zadali kuchyňskému studiu Hanák. Zařízení nábytkem zvládli majitelé sami. Postupem času však bylo třeba zařídit dětské pokoje, navíc se ukázalo, že pán domu raději pracuje stranou, v hostinském pokoji a galerie, kde byla původně pracovna plánována, tak zůstala nevyužita. Rozhodli se proto, že osloví odborníka, bytového designéra. Pro jeho výběr zvolili již osvědčený postup, rozhlíželi se, čí styl by jim vyhovoval. A zalíbil se jim přístup Ivo Prokela, kterého viděli v televizním pořadu Bydlení je hra. V této chvíli předejme slovo jemu.
SLOVO DESIGNÉRA
„Dům v Klánovicích je především ukázkou kvalitní architektury a naplňuje moje představy o ideální podobě stavby tohoto typu. Exteriér působí sebevědomě, přesto spíš nenápadně a neokázale. Důvodem je poměrně jednoduché tvarosloví stavby, kde nic nepřekáží a neruší. Naopak. Stavba působí velmi harmonicky, a to mimo jiné i díky velmi pečlivému výběru materiálů. Po vstupu do samotného domu jsem se jen ujistil, že se výše uvedené atributy platí i v interiéru. Promyšlená vnitřní dispozice odpovídá potřebám čtyřčlenné rodiny. Přízemí určené společenskému životu a v patře privátní zóna s pokoji pro děti, ložnicí, koupelnou i šatnou. Tedy výsledek dobré spolupráce architekta s investorem. Vše jak má být. Mým úkolem bylo úspěšně navázat na takto dobře odvedenou práci, a navrhnout interiér části domu. Jednalo se o „doladění“ přízemí s obývacím pokojem, a kompletní řešení pracovny, dětských pokojů, ale i poměrně velkého prostoru v patře domu, pro který se navíc nabízelo více variant využití. Díky četným rozhovorům s klienty jsem si udělal představu o každodenním „provozu“ této konkrétní rodiny, a začaly se rodit nejen další otázky, ale především první nápady. Mají mít děti dva samostatné pokoje, nebo bude jedním pokojem herna a druhý se promění v ložnici? Bude zmíněný prostor nad schodištěm druhou pracovnou, nebo zde bude studovna dětí? Kam s prostorově náročnými sbírkami modelů závodních vozů majitele domu?“
VIZITKA DOMU
Generální projektant: OK PLAN ARCHITECTS
Autor: Luděk Rýzner, spoluautoři: Marcela Susedíková, František Čekal
Generální dodavatel: M+V Václav Klečka, Praha
Projekt: 2005
Realizace: 2007
Plocha pozemku: 1360 m2
Zastavěná plocha: 220 m2
Konstrukce: obvodové stěny zděné z cihel Heluz Supertherm s ocelovými a železobetonovými sloupy opatřenými tepelnou izolací
Fasáda: omítka, dřevěný obklad, pískovcový obklad
Střecha: železobetonová monolitická deska lemovaná betonovou atikou, v části s extenzivní zelení
Okna: dřevěná eurookna ALBO s izolačním dvojsklem
Vytápění: teplovodní plynový kotel, v přízemí podlahové, v patře radiátory
Větrání: přirozené okny, nebo větracími mřížkami s protidešťovou žaluzií a nucené podtlakovými ventilátory.
Interiér: Čadas Interiér, Havlíčkův Brod
Stěrky PanDomo: MonolitDesign, Praha
Kamenné obklady: Granit Lipnice, Lipnice nad Sázavou
Dřevěné podlahy: AB Parket Praha
GALERIE – TVŮRČÍ PROSTOR
„Řešení pro všechny tyto neznámé jsme odstartovali rozhodnutím, že právě posledně zmíněný prostor nad schodištěm domu bude využit jako pracovna dětí, s velkým stolem, kde bude dostatek místa pro školní úkoly, ale i kreslení, modelování… A také, aby si k nim mohli přisednout i rodiče. Tento prostor se tak stal dalším místem pro setkávání celé rodiny, a to místem velmi důležitým, s ideálními předpoklady. Spousta denního světla, velkorysé propojení s obývacím pokojem v přízemí, i snadná dostupnost schodištěm z přízemí a provázanost se sousedními dětskými pokoji. Prostě vynikající základna pro tvůrčí způsob života. V dětských pokojích tak už nemusely být žádné pracovní stoly, což nabídlo další řešení. Větší pokoj se proměnil v plnohodnotnou hernu a menší pokoj se stal klidnou ložnicí dětí. Pracovna i se sbírkou závodnických trofejí našla své místo v přízemí. Naplňuje tak potřebu propojení se společenskou částí domu a je snadno přístupná případným pracovním návštěvám. Rozkládací pohovka i samostatné zázemí pak nabízejí i další důležitou funkci, a to ubytování krátkodobých návštěv.“
OD FUNKCE K DESIGNU
„Rozhodnutí o funkcích jednotlivých prostor domu mi otevřelo cestu i k výběru vhodného designu interiéru. V praxi to tedy znamenalo, že studovna dětí bude mít opravdu velký stůl, který musí být bílý, aby nepůsobil příliš těžce, a zároveň se tak elegantně vymezil vůči tmavé podlaze i tmavému řešení stěny za ním. Barevné židle včetně malé pohovky pak dodávají prostoru potřebnou hravost, která se však naplno rozjede až zaplněním stolu všemi nepostradatelnými dětskými potřebami. Nutno dodat, že tato část domu je zajímavá již sama o sobě, a nebylo cílem, aby vybavení přidávalo další novotvary. V dětských pokojích jsem již nebyl konfrontován s tak zajímavým prostorem, jaký nabízí výše uvedená „galerie“ domu. V herně bylo navíc tím nejdůležitějším zachování dostatečného volného prostoru na podlaze, a tedy minimum nábytku. Proto jsem si mohl dovolit výraznou tapetu, na kterou navazuje i barva nábytku. Zdálo se mi, že jen vzor tapety a barevnost nábytku nezajistí klasické obdélníkové místnosti potřebnou hravost. Interiér jsem tedy oživil nakloněním některých polic nástěnných skříněk. V dětské ložnici na tento prvek navazuji, ale již v klidnějších barvách. V pracovně jsem pak musel dbát na to, aby se na malý prostor vměstnalo vše od pracovního stolu, přes sbírky až po sofa či televizi. Každý centimetr se tak počítá a důležitý je i výběr designu jednotlivých kusů nábytku, který nesmí zbytečně vyčnívat.“ Vznikl tak interiér, který splňuje požadavky čtyřčlenné rodiny, dává prostor dětem pro realizaci těch nejrůznějších nápadů, a vhodně navazuje na architekturu samotného domu.
architekt Luděk Rýzner
◗ 1983 – 1987 SPŠ stavební v Havlíčkově Brodě
◗ 1987 – 1994 ČVUT Praha – modul architektura
◗ 1994 – 1997 Atelier Penta v. o. s. v Jihlavě jako vedoucí projektant
◗ 1997 zahájení činnosti vlastního ateliéru
◗ 1998 autorizace – autorizovaný architekt pro obor pozemní stavby
◗ 2002 založení společnosti OK PLAN architekt s. r. o.
◗ 2006 nový název společnosti OK PLAN ARCHITECTS, s. r. o.
„MINIMALISMUS JAKO PRINCIP (MÉNĚ JE VÍCE): Náš projev, kompozice projektů a realizací se vyznačuje sevřeností, kompaktností s minimálním výběrem různorodých materiálů, s velkým důrazem na detail. Jedná se o zkratku, kterou každý nemusí pochopit. Ten, kdo si na tento princip pohledu zvykne, tomu připadá toto velice konkrétní. Není nutné vrstvit na sebe kvalitní materiály, které mají potenciál zastávat více rovnocenných funkcí a my je omezujeme pouze na některé z nich, jako je nosnost, pohledový design, bezúdržbovost, odolnost vůči oděru atd. V překombinovaném světě je nutné očistit věci, předměty, architekturu, design až na samou holou podstatu. Takto obnažená konstrukce působí v plném svém rozsahu přirozeně a krásně.“
Kontakt: OK PLAN ARCHITECTS Na Závodí 631, 396 01 Humpolec tel.: 565 533 656 www.okplan.cz
Mgr. Ivo Prokel
interiérový designér
Absolvent Pedagogické fakulty — katedra výtvarné tvorby na Ostravské univerzitě a Střední uměleckoprůmyslové školy v Brně — ateliér tvorby nábytku a interiéru. Od roku 2004 spolutvůrce pořadu České televize Bydlení je hra. Rostoucí zájem vedl v roce 2009 k založení interiérového studia, v němž spolupracuje s týmem zkušených architektů a designérů a nabízí svůj nezaměnitelný pohled na interiér. Zajišťuje i kompletní realizaci návrhu interiéru v rámci celé České republiky, a to od podlahovin přes výrobu nábytku na míru až po doplnění uměleckými a výtvarnými díly.
Kontakt: IVO PROKEL Interiérové design studio tel.: 739 080 739 www.ivoprokel.cz
Datum vydání: 14. 7. 2015