Dům a garáž: křehká symbióza

Garáž může vypadat různě: Dokáže být designovou tváří rodinného domu, s nímž je pevně spojena, nebo může tvořit samostatnou stavbu. Může být vybavena moderním vratovým systémem s dálkovým ovládáním, nebo se může bez vrat zcela obejít.

Sekční garážová vrata v dekoru ořech na populárním panelu s širokou drážkou. Díky dodávaným německým pohonům Sommer lze pohodlně zajistit automatické větrání garáže pootevřením vrat. Foto Trido

Pokud jde o garáž pevně spojenou s domem, hrají u ní klíčovou roli garážová vrata. Ta totiž neposkytují jen ochranu majetku, ale výrazně dotvářejí vzhled celé stavby a fungují rovněž jako tepelná a zvuková bariéra vůči okolí. Na provozní spolehlivost, bezpečnostní a izolační parametry i vzhled garážových vrat je proto kladen stále větší důraz.

Designovou novinkou značky Hörmann je odolný reliéfní břidlicový povrch Slategrain. Určeno pro sekční garážová vrata v provedení M a L s drážkou, zvýhodněná cena. Foto Hormann

 

Hlavně levně

V minulosti se estetikou, bezpečností, zateplením ani provozním komfortem garážových vrat nikdo příliš nezabýval. Typický způsob zavírání tvořila křídlová vrata, později se přešlo na modernější a provozně pohodlnější vrata výklopná. U obou typů potřebujete dostatek prostoru zejména venku před garáží. Na výrobu vrat se často používal pouze plech. Největší předností takových vrat byla nízká cena, ale všechny ostatní parametry šly zpravidla stranou. Vrata příliš netěsnila a vyžadovala pravidelnou údržbu. Dnes je situace o poznání jiná.

Komfortní vrata Trido Style se vyrábějí vždy přesně na míru v široké paletě barev a designového provedení. Individuální cenovou nabídku získáte na webu. Foto Trido

 

Sexy jsou sekce

K nejčastěji využívaným typům garážových vrat patří v současnosti vrata sekční, která jsou zateplena nejméně čtyřcentimetrovou vrstvou polyuretanové pěny. Tato vrata se skládají ze sekcí, které pomocí systému torzních pružin zajíždějí na vodicích kolejnicích pod strop garáže. Jejich výhody jsou nesporné. Venku i uvnitř vám šetří prostor. Před garáží můžete klidně zaparkovat, aniž by to omezovalo otvírání či zavírání vrat. Většina sekčních vrat dnes disponuje bezpečnostními zámky, takže nemusíte mít obavu z poranění svých dětí nebo domácích mazlíčků. Jednotlivé sekce jsou zateplené, proto nehrozí ani únik tepla. Vrata lze vybavit řadou doplňků: větracími mřížkami, různými typy okének nebo bezpečnostními prvky. Sekční vrata jsou vhodná pro jakýkoli typ garáže (dvojgaráž, hromadné garáže). Jsou dodávána na míru v nejširší nabídce barev a dekorů dřeva či kovu, aby šlo vytvořit libovolný design a dokonalou barevnou harmonii s celou stavbou.

Posuvná vrata Praktik bez prolisu v červené barvě jako předsunutá jednotka rodinného domu. Foto Lomax

 

Posuv do boku

Může se stát, že kvůli nedostatku místa nebo překážce na stropě garáže nelze do stavby jednoduše zabudovat sekční vrata. Co s tím? Jako základní varianta náhrady se nabízejí vrata posuvná, která se na stejném principu posouvají nikoli pod strop garáže, nýbrž podél její boční stěny. Posuvná vrata vám nabídnou vcelku zajímavou výhodu: Lze je otevřít jen zčásti, čímž vytvoří snadný a zcela přirozený průchod osob nebo průjezd s kolem, aniž byste museli budovat samostatný dveřní otvor.

Rolovací garážová vrata RollMatic v odstínu Zlatý dub, provedení Decograin – fólie natavená na hliníkovou lamelu. Dlouhá životnost, snadná údržba, nepodléhá slunečnímu záření. Foto Hormann

 

Rolovací vrata

Pro menší stavební otvory a tam, kde je potřeba šetřit místem, jsou ideálním řešením vrata rolovací. Nezabírají totiž žádný prostor na stropě, v garáži ani jejím okolí. Zároveň ovšem nenabízejí tak kvalitní tepelnou izolaci jako sekční vrata a jejich pořizovací cena je spíše vyšší, navíc mají hlučnější dojezd. Proto se používají nejčastěji v případech, kdy sekční vrata není možné instalovat. I tady však jde o ryze moderní systém ovládání, který je na hony vzdálený od jednolité kovové rolety časů minulých. Skládá se z elegantních zateplených lamel s elektrickým pohonem, které lze pohodlně ovládat na dálku.

Křídlová garážová vrata v moderní verzi plastu s dřevěným dekorem, okénky a zateplením. Foto Pala CB

 

Křídla v novém hávu

Chcete retro v moderním provedení? Klidně dnes můžete mít stylová křídlová vrata. Vyrábějí se na míru a jsou ze stejného materiálu jako vrata sekční. Na rozdíl od původních dřevěných či plechových vrat jsou moderní křídlová vrata zateplená a bezúdržbová. Logické opodstatnění najdou tam, kde mají garážová vrata sloužit jako vstup do domu se snadným ručním otvíráním.

Hotovou garáž Tega vám firma doveze na korbě náklaďáku, uloží přímo na místo určení a osadí vraty Hörmann. Záruka 3 roky, od 179 900 Kč. Foto Glasiert

 

Jiná varianta vstupu

Do garážových vrat lze zabudovat také vstupní dveře, které umožní rychlý přístup bez nutnosti otvírat celá vrata. Instalují se tam, kde by z prostorových důvodů bylo složité vytvořit samostatný vedlejší vchod. Jestliže často procházíte garáží, aniž byste vyjížděli autem, chodíte skrz garáž na zahradu, procházíte tudy s kolem či kočárkem, tato dvířka vám průchod zjednoduší. Průnik světla dovnitř garáže a oživení vzhledu vrat vám nabídnou různé typy okének či prosvětlení.

Sekční vrata s panelem Mikrol. Povrch panelu tvořený mikrodrážkami dosahuje zajímavého efektu, vestavěné dveře zajišťují pohodlný průchod. Foto Trido

 

Levná garáž mimo dům

Pokud nechcete garáž pevně spojenou s domem, máte i další možnosti řešení, které jsou levnější a jednodušší než klasická zděná garáž. Základní variantu představuje plachtová garáž. Jde o velmi levný způsob: Na ocelové konstrukci je natažena voděodolná plachta z tkaného polyetylénu, která má vysokou odolnost proti protržení. Výhodou je, že jednoduchá konstrukce z oceli umožní velice snadnou montáž i demontáž garáže. O něco dražší jsou garáže plechové. Jejich výhodou je hlavně to, že zachovávají stejný komfort parkování jako garáže zděné, ale přitom s mnohem nižšími náklady. Navíc i plechová garáž je mobilní. Díky úpravě pomocí žárového zinkování vykazuje poměrně dlouhou životnost a dá se dodatečně upravit barevným RAL lakováním. Třetí variantu představují betonové prefabrikované garáže, které nabízejí srovnatelný komfort jako garáže zděné. Betonová garáž je rovněž mobilní, ale musíte ji přemisťovat jako celek pomocí těžké techniky. Jde o masivní prefabrikát, jehož rozměry si můžete vybrat. Hotová garáž může tvořit od počátku součást stavby rodinného domu. Je to dokonce praktické: Během stavby ji využijete jako sklad, potom jako garáž.

Plachtová garáž Shelterlogic v rozměrech 370 x 610 cm vás vyjde opravdu levně. 15 990 Kč. Foto Vercajk Pardubice


Pohony pro komfort, bezpečí i úsporu

• Garážový pohon můžete mít v různém provedení a s různými funkcemi. Zvažte, co budete potřebovat, co skutečně využijete a v jaké cenové relaci si chcete vybírat.
• Nadstandardní vlastnosti a funkce pohonů lze využít u všech typů garážových vrat.
• Můžete mít pohon s řemenovou dráhou, s přímým posuvem po dráze, boční nebo stropní.
• Díky moderním technologiím jsou dnes všechny pohony garážových vrat tiché a zároveň ekonomické. Během zavírání vrata téměř neuslyšíte. Většina pohonů má spotřebu do 1 wattu.
• Pohon zajistí komfort, kdy řidič nemusí během parkování vystupovat z automobilu. Po zavření jsou vrata automaticky uzamčena samosvorným mechanismem pohonu. Pohony se dokáží samy programovat a optimalizovat chod.
• Většina nabízených pohonů má řadu bezpečnostních prvků. Základním vybavením je elektronická kontrola síly pohybu a při najetí na překážku se vrata sama dokáží zastavit nebo otevřít. Pohony se dají doplnit i o další bezpečnostní prvky (infračervená bezpečnostní čidla, signální lampy, nárazové tlakové lišty na spodní hraně).
• Pohon lze doplnit o spínání světel v garáži, které se dá ovládat senzorem pohybu. Pro ještě vyšší komfort můžete pohon doplnit o senzor teploty a vlhkosti a pomocí toho zajistit větrání pootevřením vrat. Pohon vrat lze vybavit také laserem pro neomylné parkování.


 

 

text Vít Straňák

foto se souhlasem firem Vercajk Pardubice, Trido, Glasiert, Pala CB, Hormann, Lomax

Datum vydání: 24. 5. 2022

Edit: