Význam preventivního solení: Jak to funguje a kdy je vhodné?

Zimní údržba silnic, chodníků a dalších komunikací je klíčovým prvkem zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy během chladných měsíců. Jednou z nejúčinnějších metod prevence tvorby náledí a sněhových vrstev je preventivní solení. Tato technika, která zahrnuje aplikaci soli na povrch komunikací ještě předtím, než se začne tvořit led nebo sníh, má zásadní význam pro minimalizaci rizik spojených se zimními povětrnostními podmínkami. V tomto článku si vysvětlíme, jak preventivní solení funguje, jaké jsou jeho výhody a kdy je nejlepší jej aplikovat.

1. Jak funguje preventivní solení?

Preventivní solení je proces aplikace soli na silnice a chodníky před očekávaným sněžením nebo tvorbou náledí. Základním principem této metody je snížení bodu mrazu vody na povrchu komunikací, čímž se zamezí vzniku kluzkých vrstev ledu. Solení tak působí preventivně a je efektivní z hlediska udržení bezpečných jízdních podmínek.

Mechanismus účinku soli: Sůl, která se běžně používá při zimní údržbě (chlorid sodný – NaCl), se rozpouští ve vodě a vytváří solný roztok. Tento roztok má nižší bod mrazu než čistá voda, což znamená, že led se při teplotách kolem bodu mrazu nerozvine.
Tvorba solného filmu: Po aplikaci se na povrchu vytvoří tenký solný film, který zabraňuje přilnutí ledu a sněhu k povrchu vozovky nebo chodníku. Díky tomu se sníh a led snadno odstraňují mechanickým způsobem (pluhováním) nebo se částečně roztaví při kontaktu s projíždějícími vozidly.
Dlouhodobý účinek: Preventivní solení je účinné i po delší dobu po aplikaci, což zajišťuje, že povrch zůstane méně kluzký i při proměnlivých teplotních podmínkách.

2. Výhody preventivního solení

Preventivní solení má několik významných výhod oproti tradičnímu solení, které se provádí až po vzniku námrazy nebo sněhové pokrývky. Tato metoda není pouze reakční, ale proaktivní, což přináší mnoho benefitů jak pro bezpečnost dopravy, tak pro efektivitu údržby.

Zvýšení bezpečnosti: Největší výhodou preventivního solení je zvýšení bezpečnosti na silnicích. Tím, že se náledí ani nestihne vytvořit, je riziko nehod způsobených kluzkými povrchy výrazně sníženo. Výsledkem je plynulejší doprava a menší pravděpodobnost kolizí.
Nižší náklady na následnou údržbu: Preventivní solení snižuje potřebu intenzivního odstraňování ledu a sněhu po vzniku problému. To znamená, že je potřeba méně soli a dalších materiálů na rozpuštění již vzniklého ledu, což může vést k úsporám v dlouhodobém horizontu.
Lepší účinnost solení: Když se sůl aplikuje preventivně, funguje efektivněji, protože se dostane do kontaktu s povrchem ještě před tím, než dojde ke zmrznutí vody nebo napadnutí sněhu. To znamená, že sůl může pracovat na prevenci vzniku ledu, místo aby se snažila rozpustit led, který už vznikl.
Minimalizace dopadu na životní prostředí: Přestože solení obecně může mít negativní dopad na životní prostředí, preventivní solení se zaměřuje na aplikaci menšího množství soli. To vede k nižšímu zatížení ekosystému, protože není třeba rozsáhlých zásahů po vzniku náledí.

3. Kdy je vhodné provádět preventivní solení?

Klíčem k úspěšnému preventivnímu solení je správné načasování. Aplikace soli musí proběhnout ve správný moment, aby se zabránilo vzniku náledí nebo přilnavosti sněhu k povrchu komunikací. Existují různé faktory, které ovlivňují ideální čas pro preventivní solení.

Předpověď počasí: Preventivní solení je nejefektivnější, pokud je aplikováno na základě přesných meteorologických předpovědí. Ideální je provést solení několik hodin před očekávaným sněžením nebo poklesem teplot pod bod mrazu.
Před prvním sněžením: Preventivní solení před prvním sněžením zajišťuje, že sníh nemá možnost se na povrchu vozovky přilnout, což výrazně usnadňuje jeho následné odstranění pluhováním.
Před tvorbou námrazy: V případě, že se očekává tvorba námrazy, je preventivní solení klíčové. Aplikace soli těsně před nástupem mrazů nebo po dešti, kdy teploty klesají, může zabránit vzniku nebezpečného ledu na vozovkách a chodnících.
Vhodné teplotní podmínky: Preventivní solení je nejúčinnější při teplotách těsně pod bodem mrazu, tedy kolem -2 °C až -6 °C. Při nižších teplotách, zejména pod -10 °C, účinnost běžné soli výrazně klesá a je třeba zvážit použití speciálních solných směsí nebo jiných chemických prostředků.

4. Jak správně provádět preventivní solení?

Úspěšné preventivní solení závisí na správném provedení a použití vhodného množství soli. Příliš malé množství nemusí mít dostatečný efekt, zatímco nadměrné použití může být zbytečně nákladné a mít negativní dopad na životní prostředí.

Správné dávkování: Doporučené množství soli pro preventivní solení je zpravidla nižší než při reaktivním solení. Obvykle se pohybuje kolem 5-10 g/m², což postačuje k vytvoření solného filmu na povrchu.
Rovnoměrná aplikace: Solení musí být provedeno rovnoměrně po celé ploše komunikace, aby byla zajištěna konzistentní ochrana proti ledu. K tomu se používají posypové vozy se speciálními dávkovacími systémy.
Použití solného roztoku: V některých případech se používá i preventivní solení ve formě solného roztoku, což může být účinnější, zejména při nižších teplotách. Roztok se snadněji rozprostře po povrchu a rychleji reaguje s vlhkostí.

Preventivní solení je účinnou metodou, která pomáhá udržovat komunikace bezpečné a sjízdné během zimních měsíců. Správně provedené preventivní solení nejen zvyšuje bezpečnost na silnicích, ale také snižuje náklady na údržbu a minimalizuje ekologické dopady tradičního solení. Klíčem k jeho úspěchu je pečlivé plánování a správné načasování na základě meteorologických předpovědí. Proto je důležité investovat do kvalitního systému zimní údržby, který umožní efektivní využití preventivního solení jako součásti celkové strategie zimní údržby.

 

 

Komerční prezentace

Datum vydání: 9. 9. 2024

Edit: