Širokoúhlý výhled
Režisér Jan Hřebejk nechal pro svou rodinu zrekonstruovat řadový dům ze 70. let s originálním barevným interiérem.
K rekonstrukci svého domu přistoupili Jan Hřebejk s manželkou Lenkou s velkou zodpovědností. Nejprve si sháněli informace a inspirovali se zdařilými realizacemi u různých známých. Nakonec se rozhodli oslovit architektku Dagmar Štěpánovou ze studia Formafatal, které má za sebou realizaci řady tuzemských i zahraničních projektů. Dům pro Hřebejkovy byl pro Dagmar Štěpánovou velkou výzvou, protože zde na relativně malé ploše musela splnit pestrou škálu požadavků. Čtyřčlenná rodina je zvyklá na život v hausbótu, který kotví na pražském Smíchově. Vyhovují jí tedy menší soukromé pokoje, dává však přednost velkým společným prostorám a propojení interiéru s exteriérem. Práce na projektu probíhala s různou intenzitou v letech 2016 až 2018, vlastní rekonstrukce pak trvala do roku 2020. Jan i Lenka se na návrhu aktivně podíleli a přicházeli s řadou nápadů. Jejich ideálem byl dům v eklektickém stylu, který by byl reprezentativní, ale zároveň osobní a od začátku zabydlený, odrážel jejich vkus a záliby a nabídl dostatek místa pro obrazy, umělecká díla a nepřeberné množství knih.
Interiér s originálními prvky
Dvoupatrový řadový dům s užitnou plochou 175 m², postavený v 70. letech minulého století ve strmém svahu pod Strahovem a obklopený zahradou, se pyšní unikátním výhledem na Prahu. Manželé Hřebejkovi si přáli výmalbu stěn v modrých odstínech, aby na nich vynikly jejich obrazy. Autorka projektu tedy měla od první chvíle před sebou odvážné klienty s jasnou představou, kteří počítali s působením barev, nebáli se neotřelých kontrastů a chtěli maximálně využít spojení s exteriérem. Z původního domu zachovalo studio Formafatal fasády a nosné zdi a také zábradlí terasy z terakotových tvarovek, vnitřní schodiště nechalo rozebrat a repasovat. Do přízemí je dnes situována ložnice a obývací pokoj s pracovnou, odkud lze posuvným oknem vstoupit rovnou na zahradu. V patře se nacházejí dětské pokoje, koupelna a dále kuchyně, na níž navazuje prosklená jídelna s krbem a částečně zastřešenou terasou, významně rozšiřující obytnou plochu. Ve velkoryse otevřeném interiéru s širokými prosklenými plochami a francouzskými okny se objevují i některé industriální prvky, jako například černá kovová konstrukce skleněných stěn vestavěné koupelny v patře
Ušlechtilé materiály
Práce s různými druhy materiálů nese osobitý rukopis Dagmar Štěpánové. Vnitřní stěnu koupelny nechala obložit červeným travertinem, který se vyskytuje i na obkladu krbu v jídelně, kde navozuje ducha prvorepublikových kaváren. Kuchyňskou linku zakončuje pracovní deska z mahagonového masivu, stěnu nad ní chrání obklad ze světlé borovicové překližky. Podlahy pokrývají dubové parkety, v kuchyni a koupelnách se objevují cementové stěrky. Mnoho zajímavých svítidel a dalších doplňků pochází z Retro Shopu Moare rodinného přítele, výtvarníka Miroslava Bednáře, který navrhl například mosazný stůl v jídelně a pomáhal s pořizováním dalších osobitých solitérů, mimo jiné mosazné ho lustru nad stolem. Přízemní pracovně, kam se podařilo umístit většinu rodinných knih, vévodí mohutný masivní stůl z Indonésie, u něhož se prý výborně pracuje. Pohodlné posezení nabízí žlutá rozkládací sedačka Innovation Splitback Lauge. Architektce Dagmar Štěpánové se podařilo postupně vyladit všechny požadavky, detailně je dotáhnout k úplné spokojenosti klientů a vytvořit velkorysý, dynamický a přitom kompaktně působící interiér, který poskytuje prostor pro uplatnění netuctových, často velmi originálních kusů nábytku.
Ing. Arch. Dagmar Štěpánová
autorka rekonstrukce
“Když coby architekt navrhujete a přemýšlíte o novém dispozičním uspořádání, tak se snažíte dodržovat určité zaběhnuté principy. Chcete, aby byly zachovány nějaké osy, linky, je v tom jistá čistota už jen při pohledu na výkresy. A zde jsem přesně to měla téměř zakázané. Byla to výzva, splnit klientům přání a zároveň vše udržet v nějakém kompaktním a harmonickém celku. Určit materiálům své místo, využití a dostat je do vyvážených proporcí nebylo jednoduché. Chtěla jsem, aby vše působilo přirozeně a zároveň mělo svůj charakter, jasný koncept.”
www.formafatal.cz
text Dita Fingerlandová
foto BoysPlayNice
Datum vydání: 9. 9. 2023