Jakub Velínský: Není beton jako beton
Objevit krásu v surovém stavebním materiálu a vyjít s ním na trh v podobě interiérového designu vyžaduje nejen talent umělce a tvůrce, ale také notnou dávku odvahy. Jakub Velínský ví, že zvolil správně. Jeho bytové produkty z betonu, které již třetí rok představuje pod značkou BY JAKUB VELINSKY, sklízejí obdiv, a to zejména pro svou nadčasovost a originální řešení.
Nedá mi to, abych se nezeptala přímo: Co vás na betonu, šedivé a surové hmotě, fascinuje?
Právě jeho surovost, neboť působí velice jednoduše, čistě a je v něm neskutečná síla. Beton je zajímavě strukturovaný materiál. Fascinuje mě hlavně jeho neomezenost a tvárnost. Z betonu jde udělat téměř cokoli, záleží však na jeho směsi. Není beton jako beton. Každý tvar, síla, rozměr, finální vzhled, povrch, jeho vlastnosti vyžadují pokaždé jinou recepturu.
Beton si většinou spojujeme se stavbou, tedy s architekturou. Jaký impuls vás přivedl k myšlence věnovat se produktovému designu?
Už jako malý kluk jsem stále něco tvořil. První kontakt s betonem jsem měl asi v osmi letech, když jsem na chalupě dědovi bral z míchačky beton a plácal z něj sněhuláky. Hlavní myšlenka přišla o spoustu let později. A to právě při realizaci jednoho z interiérů, kdy jsme chtěli použít na stěny stěrku, která bude vypadat jako pohledový beton. Začal jsem zkoušet různé směsi a techniky, jak toho docílit, přičemž jsem si tento materiál zamiloval a začal se o beton zajímat do hloubky a více s ním pracovat. Tímto zlomovým okamžikem začala moje vlastní tvorba… Po asi jednom roce testování různých forem a směsí se zrodila naše značka a na trh jsme uvedli první produkt, kterým byla betonová svítidla.
Původně jste ale vystudoval ekonomicko-právní fakultu…
Tak jako mnoho lidí po základní a střední škole stále ještě neví, co budou dělat, jsem i já tápal. Ze střední jazykové školy jsem pokračoval na ekonomicko-právní vysokou školu s nejistým cílem. Hned v prvním ročníku jsem však zjistil, že jdu špatným směrem, přesto jsem školu dokončil. Již v průběhu studia jsem začal pracovat u stavební firmy, kde jsem získal spoustu zkušeností s kompletní stavbou rodinných domů až po realizaci jejich interiérů. Právě návrhy a následné realizace interiérů mě nadchly natolik, že jsem se začal zajímat o design.
Zmínil jste, že vaším prvním produktem se stala betonová svítidla. Ta na veletrhu Design nábytek v Nitře byla velmi úspěšná. Čekal jste tak pozitivní ohlasy?
Jednalo se o naši první výstavu hned po představení prvního produktu. Před založením značky jsem po práci do noci pracoval na vývoji svítidel, fotografování produktů a tvorbě webových stránek, o kterých jsem vůbec nic nevěděl. Tudíž začátky byly hodně složité. Když si svítidla získala na výstavě obdiv u návštěvníků a poté byla také nominovaná do soutěže o nejlepší produkt, hrozně mě to potěšilo. Konečně jsem věděl, že jdu správným směrem a že veškeré úsilí, které jsem tomu věnoval, se vyplatilo. Tento impuls mě motivoval věnovat se designu naplno.
Čím jste se u svítidel inspiroval?
Nápad přišel, když jsem si zařizoval vlastní bydlení jednoduše jsem potřeboval svítidla. Vzhledem k mé náklonnosti k betonu bylo jasno. Ostatně jako u ostatních produktů nechodím pro inspiraci daleko. Zařizuji si domácnost stylem DIY (do it yourself aneb udělej si sám, pozn. redakce) a tady čerpám veškerou inspiraci. V současnosti pracujeme na nových modelech svítidel, předpokládám jejich představení koncem tohoto roku.
Jak dlouho trvá proces od nápadu k realizaci?
Výroba forem, následné testování a dosažení perfektní směsi zabere spoustu času. Abychom mohli hotový výrobek uvést na trh, uplyne řádově několik měsíců až roků. Tato doba je dána také poměrně zdlouhavým procesem zrání betonu, což činí 28 dní. Až po tomto čase můžeme výsledný produkt podrobit zátěžovým testům. Každý kus, díky odlišné struktuře, je v podstatě originál. Po naplnění forem záměrně nevyháníme všechen vzduch, aby na povrchu finálního produktu zůstaly vzduchové bubliny a póry, a tím se vytvořil industriální surový vzhled.
Existuje nějaká betonová škála, s níž pracujete?
Každý produkt vyžaduje jinou recepturu, je to jakási alchymie. Kromě základních složek, abychom dosáhli požadovaných vlastností konkrétního výrobku, do betonu přidáváme další suroviny. Nedá se tedy říci, že bychom pracovali s jednou univerzální směsí. Na betonu je fascinující právě jeho surovost, takže ho neprobarvujeme a nezakrýváme jeho krásu. Aby beton zůstal betonem a neztratil své kouzlo, zachováváme jeho přirozeně šedou barvu.
Jakými prostředky dosahujete, že betonové produkty nepůsobí chladně a naopak osvěží moderní interiér?
Máte pravdu, vzhledem k tomu, že beton neprobarvujeme, může působit chladným dojmem. Proto ho kombinujeme s širokou škálou různě barevných materiálů například s textilními kabely, dřevem a dalšími materiály, které podtrhují jeho osobitý vzhled a zároveň do něj vnáší teplo a hravost. Klademe důraz na zachování industriality a funkčnosti výrobků. Je na každém, co od produktu očekává. Podle toho si architekt nebo konečný zákazník volí kombinaci, která mu bude nejvíce vyhovovat.
Pro jaké interiéry převážně navrhujete?
Ve většině případů spolupracujeme s architekty, kteří naše produkty navrhují pro dané interiéry. Nicméně první zakázka, kterou jsem osobně realizoval, byla rekonstrukce bytu v Bratislavě. Kvůli nevhodně uspořádané elektroinstalaci jsme svítidla táhli přímo od vypínačů ve svazcích textilních kabelů po zdech i stropech. Vznikl tak dominantní prvek, který interiéru dal jistou originalitu. V současnosti pracuji na interiéru dřevostavby, kde zároveň navrhuji i testuji nové prototypy svítidel a dalších novinek, které brzy uvedeme na trh. Naše produkty našly uplatnění převážně v soudobých moderních interiérech a bytech v loftovém stylu. Nicméně navrhujeme také pro kavárny, restaurace, kanceláře a další komerční prostory.
Pokud si pořídím betonový produkt, jak se o něj musím starat? Stačí jen občas setřít prach, nebo vyžaduje speciální údržbu?
Přesně jak říkáte, stačí setřít prach suchým nebo vlhkým hadříkem. Beton sám o sobě je pórovitý materiál, ve kterém mají nečistoty tendenci uvíznout. My povrch betonu po jeho odformování a úplném vyzrání ošetřujeme impregnací, aby byl otíratelný a neulpívaly v něm nečistoty. Tudíž nevyžaduje žádnou další údržbu.
Nejsou betonové produkty příliš těžké?
Tak je pravda, že nejčastěji jsem se setkal s nejistotou ohledně hmotnosti produktů. Lidé si myslí, že náušnice z betonu jim musí vytahat uši svou váhou, nebo hodiny se bojí zavěsit na sádrokartonovou zeď, že by mohly spadnout i se zdí. Avšak opak je pravdou, náušnice jsou lehčí než z jiných běžných materiálů, jako například drahých kovů. Hmotnost jedné náušničky je 0,5 gramu a hodiny váží něco málo přes 1 kilogram. Při vývoji produktů bereme ohled také na jeho finální hmotnost a výrobky konstruujeme tak, aby byly co možná nejlehčí a přitom dostatečně pevné.
Vyvolávají betonové produkty díky své osobitosti rozporuplné ohlasy?
Jako každý materiál má i beton své odpůrce i příznivce. Když to však zhodnotím, v naprosté většině převažují pozitivní ohlasy, které mi dávají smysl a chuť do dalšího tvoření. Což mě velmi těší.
Na jaké „betonové“ novinky se můžeme těšit?
V betonu vidím veliký potenciál. V současné době pracujeme na nové kolekci šperků, vyvíjíme betonové reproduktory a dohodli jsme spolupráci s jednou českou firmou… zatím nechci prozrazovat, o co se jedná. Brzy se to dozvíte.
Jakub Velínský, *1987
Současný designér vystudoval střední jazykovou školu Tranding centre v Litomyšli, po ní absolvoval bakalářské studium na ekonomicko-právní Rašínově vysoké škole se zaměřením na obor Insolvence.
Po škole od roku 2010 do 2013 byl zaměstnán u stavební firmy, kde získal mnoho zkušeností s realizacemi rodinných domů. V této době se také začal hlouběji zajímat o beton a s materiálem začal různě experimentovat.
V roce 2012 založil vlastní značku By Jakub Velínský a o rok později vystavoval své první betonové produkty na veletrhu Design Nábytek v Nitře, kde byla jeho svítidla nominována mezi pět top výrobků v soutěži o nejzajímavější bytové doplňky.
V současné době úspěšně navrhuje, spolupracuje s architekty a účastní se výstav a veletrhů u nás i v zahraničí.
Text: Šárka Dumbrovská
Foto: archiv autora
Datum vydání: 9. 4. 2015