Dnes pracuji z domova
V dnešní době tolik populární „home office“, tedy domácí kancelář, má své příznivce i odpůrce. Pokud máte rádi ve věcech řád, pravidelný pracovní rytmus a jako bonus dohled šéfa, pak domácí pracovna není nic pro vás. Jestli ale zbožňujete volnost v plánování vlastního času, domácí kafe a nevadí vám sedět u počítače klidně v pyžamu, pak jste ideální typ.
Prostor pro domácí pracovnu by měl být zařízený tak, aby rozvíjel kreativitu a bylo vám v něm příjemně. Může jít o samostatnou místnost nebo jen pracovní kout třeba v obýváku. Ložnice, přes den fungující jako pracovna, není ideální variantou kvůli elektronickému smogu, který elektrospotřebiče (počítač, mobilní telefon …) vytvářejí. Elektronický smog může způsobit chřipku a poruchy dýchání, které mohou v některých případech vést až k astmatu. Jestli plánujete samostatnou pracovnu, pak jste na tom podstatně lépe, i pokud jde o její zařízení a fungování. Nemusíte se tolik ohlížet na to, jestli její vybavení ladí se zbytkem interiéru a naopak, máte v podstatě volnou ruku. Řešíte-li umístění pracovny v bytě z hlediska světových stran, vhodnější je méně slunečné místo, kde je chladněji – budete se moci na práci lépe soustředit.
PÁR PRAVIDEL
Doma si můžete na rozdíl od zaměstnání vybrat barvu výmalby na stěnách, která hodně ovlivňuje náladu i výkonnost, proto ji nepodceňte. Podobně je tomu i u závěsů a mnoha doplňků. Stejně důležité je mít ve věcech pořádek, tedy rozvrhnout si uspořádání jednotlivých zón podle důležitosti a tak, abyste k nim měli i snadný přístup. Zapomenout byste neměli na dostatek denního světla a ergonomickou židli, na které se vám bude pohodlně sedět. Pracovní kout či pracovna by měly být pouze vaše a ostatní členové rodiny by to měli respektovat; zejména děti.
FUNKČNÍ A PRAKTICKÝ.
ALE JAK?
Domácí pracoviště si tedy zařiďte tak, aby bylo pohodlné a univerzální a působilo spíše dojmem domova než kanceláře. Funkčnost je samozřejmě na prvním místě, ale můžete si, na rozdíl od kanceláře, dovolit víc domácích doplňků, dekorací a třeba i příjemné relaxační křeslo nebo sofa pro odpočinek. Vybavit domácí pracovnu není nijak složité – potřebujete tři základní věci: stůl, židli a dobré osvětlení. K tomu samozřejmé pár drobností, například knihovnu, kartotéku, odpadkový koš a dostatek polic a zásuvek na ukládání pracovních materiálů. Úplně základním krokem je výběr dostatečně prostorného a praktického psacího stolu a jeho orientace v místnosti. Odborníci doporučují umístit jej tak, abyste neseděli zády ke dveřím ani čelem ke zdi. Standardní výška pracovního stolu je mezi 70 až 75 cm, jeho šířka závisí spíše na tom, co vám okolní prostor dovolí. Minimum je 120 až 150 cm, protože většinou potřebujete na stolní desku umístit i počítač s klávesnicí, někdy i tiskárnu a podobně. Židli zvolte rozhodně s vyšším opěradlem a područkami, polstrovanou a pohodlnou, ideálně otočnou a na kolečkách kvůli snadnému přesunu po místnosti. Na škodu není mít po ruce i relaxační míč nebo „klekačku“, ale mějte na paměti, že oba kousky mají sloužit pouze jako krátká změna během dlouhého sezení na klasické pracovní židli, nejsou určeny k celodennímu sezení.
Málo místa?
◗ V případě, že šetříte místem, může pracovní stůl zastat i funkci jídelního a naopak, přestože odborníci umístění pracovního koutu do jídelny nedoporučují. Pokud vám to nevadí nebo nelze situaci vyřešit jinak, pak se snažte vybrat opravdu kvalitní, důmyslný a hezký kousek, u kterého budete rádi jíst i rádi pracovat.
◗ Můžete zvolit třeba i malý výklopný (ale stabilní a pevný) stolek nebo naopak úzký dlouhý stůl, který umístíte pod okno, čímž ušetříte drahocenný prostor.
◗ Místo ušetří i praktické mobilní skříňky se zásuvkami nebo různé úložné boxy a police umístěné doslova od země až ke stropu.
◗ Ideální variantou, kam s pracovnou v malém bytě, je umístění počítače do skříňky třeba v obývací stěně – jednoduše ji zavřete a je uklizeno.
PŘIPRAVENI NA KLIENTY?
Pokud vaše práce vyžaduje čas od času přijímat v pracovně klienty nebo kolegy ze zaměstnání, měla by tomu i vzhledově odpovídat – musí působit přiměřeně reprezentativně a zároveň útulně a být organizovaná tak, aby ji bylo možné rychle uklidit a nachystat na návštěvu. Musíte tedy počítat i s více místy k sezení a podobně. Odborníci zabývající se filozofií Feng Shui doporučují dát na pracovní stůl čerstvé květiny a fotografii rodiny; to prý na klienta působí velmi pozitivně a hned v začátku vytvoří příjemnou a přátelskou atmosféru.
Datum vydání: 25. 5. 2015