Do garáže? Tudy prosím…
Ať už v garáži parkujete nepříliš hodnotný vůz nebo jen kolo a sekačku, vrata tomuto objektu jistě nechybí. Jsou tím, co odlišuje garáž od pouhého garážového stání. Jak garážová vrata vybírat a co by měla splňovat?
Požadavků na tento prvek, který je nedílnou součástí garáže a rodinného domu, je hned několik. V první řadě mají garážová vrata zajistit bezpečí ve smyslu zamezení přístupu nezvaným hostům, ochrany automobilu a dalších uložených věcí, ale i případného propojení s domem. V další fázi je tu požadavek na zajištění tepelné izolace, který je o to důležitější, je-li garáž součástí domu. Garážová vrata by měla zároveň nabízet snadné a bezpečné ovládání a konečně splňovat estetické požadavky, které budou vycházet z charakteru domu, k němuž garáž náleží. Na výběr je mnoho variant, jak garážová vrata řešit.
KTERÝ TYP?
Dnes již spíše okrajové řešení představují dvoukřídlá garážová vrata zavěšená na pantech. V tomto případě jsou však zmíněné požadavky naplněny jen částečně. Ačkoli je výrobci stále nabízejí a za poslední roky samozřejmě doznaly pokroku, v porovnání s dalšími typy vrat nedosahují takových kvalit. Nedostačující je jak zabezpečení vstupu do garáže, tak tepelná izolace i pohodlná manipulace v pravém slova smyslu. Pokud přesto o tomto typu uvažujete, počítejte s tím, že vyžaduje volný prostor před garáží a nemůže být instalován u garáží pod úrovní terénu. Na druhou stranu výhodou dvoukřídlých vrat je fakt, že nepotřebují žádné místo uvnitř garáže, i jednoduchá konstrukce a tomu odpovídající cena.
Hodí se k domu?
Plocha garážových vrat představuje největší část z výplní otvorů domu. Je tedy vhodné, aby ladila s celkovým vzhledem stavby. Kromě střechy a fasády by vrata měla korespondovat i s designem oken a vchodových dveří, popřípadě s předokenními roletami. Téměř bez ohledu na materiál dveří můžete vybírat z široké škály jednobarevných variant, ale i industriálních dekorů s propracovanými kovovými detaily nebo tzv. dřevodekorů imitujících povrchy tuzemských či exotických dřevin. Vrata lze také opatřit prosklením či ozvláštnit nejrůznějšími dekorativními prvky, zajímavou tvář dodají domu garážová vrata s prolisem.
O STUPEŇ LEPŠÍ
Jednoduchou konstrukcí a příznivou cenou se vyznačují i výklopná vrata. Jejich jednolité kovové křídlo se vyklápí pod strop garáže, kde ovšem musí být dostatek volného místa (žádné osvětlení, závěsné systémy…). Vrata se pohybují pomocí pružin ve vodicích kolejnicích. Je samozřejmě možné opatřit je motorovým pohonem, a to i na dálkové ovládání. Slabou stránkou výklopných vrat jsou ale omezené možnosti zateplení. Je také potřeba počítat s prostorem před garáží, kam se vrata otevírají, z toho důvodu nejsou vhodná například do garáží stojících přímo na hraně chodníku.
MODERNÍ ŘEŠENÍ
Více výhod v porovnání s výklopnými vraty nabízejí vrata rolovací (lamelová). Tvoří je jednotlivé lamely, propojené zámky, které mohou mít různou tloušťku závislou na rozměrech vrat. Lamely se při otvírání rolují (navíjejí) do kazety. Toto řešení tak maximálně šetří prostor uvnitř garáže, neboť nemusíte nechávat pod stropem či na stěnách volné místo, kam by se vešla celá vrata. Jsou ideální i pro menší garáže nebo dodatečnou instalaci bez větších stavebních úprav – vrata samotná totiž mohou být umístěna jak za vstupní otvor, tak přímo do něj, nebo dokonce i před vlastní prostor garáže. Také tepelně izolační vlastnosti odpovídají dnešním nárokům. Jednotlivé hliníkové lamely jsou vyplněné kvalitní izolační pěnou a ve staženém stavu vytvářejí jednolitou izolační plochu. Spodní lamela je kromě toho opatřena gumovým těsněním, které chrání prostor garáže před průvanem, vnikání vlhkosti například při dešti či prašnosti. Ačkoli mají rolovací vrata lepší tepelně izolační vlastnosti než typ výklopný, nedosahují v tomto ohledu kvalit vrat sekčních. Teplo si nachází cestu z garáže spojovacími zámky i pouzdrem a u rolovacího systému rovněž nelze použít tak silnou izolační vrstvu jako u sekcí. Jako nevýhoda pak bývá zmiňována i vyšší hlučnost motoru v okamžiku navíjení a při dosedu spodní lamely na zem. I rolovací vrata jsou dnes standardně opatřována motorovým pohonem, který v případě potřeby (porucha systému nebo výpadek proudu) nahradí ruční navíjení. K jejich oblibě přispívá i fakt, že při poškození je výměna lamel snadná, rychlá a levná záležitost.
TÉMĚŘ BEZ VÝHRAD
Nejčastější volbou jsou v současnosti vrata sekční. Tvoří je jednotlivé sekce křídla (chcete-li panely), která se pomocí systému torzních pružin a vodicích kolejnic rychle a bezhlučně zasouvají pod strop garáže či do boku ke stěně. Sekce jsou vyrobené z kvalitního plechu a vyplněné izolační pěnou, celá vrata jsou utěsněna po obvodu i mezi sekcemi. Nabízejí tak dobré tepelně izolační vlastnosti, nedochází ani k promrzání vrat jako takových, a zároveň odpovídající zabezpečení před neoprávněným vstupem. U sekčních vrat pro výsuv do boku je praktické, že se dají otevřít jen částečně – pro průchod osoby, a není tak nutné řešit vstupní dveře do garáže, tedy vícenáklady. Dveře ale mohou být i součástí vrat, podmínkou je pouze dodržet minimálně půlmetrovou vzdálenost dveří od okraje vrat. Ovládat lze tato vrata manuálně, pohodlnější je ovšem motorový pohon.
MÍSTO KLÍČE PRST?
Standardně se dnes garážová vrata opatřují elektromotorem. Toto zařízení je v provozu denně i za nepříznivých klimatických podmínek, je tak vhodné vyvarovat se nekvalitních výrobků, které vám několikrát za den připraví jen chvíle utrpení. Základními požadavky na tuto důležitou součást systému jsou bezpečnost, pohodlné užívání, nízké nároky na údržbu, odolnost a ekonomičnost provozu. Motor by měl disponovat automatikou, která zastaví chod v případě zjištění překážky. Mezi bezpečnostní prvky patří infrazávora (paprsky hlídají prostor v otvoru pod vraty – pokud zjistí překážku, nelze vrata uzavřít, zjistí-li překážku již v chodu, začnou se opět otevírat), kontaktní lištou (zastaví a začne zpět otevírat vrata, přijde-li do kontaktu s překážkou), pádovou brzdou (zabraňuje volnému pádu pancíře vrat v případě poškození převodovky pohonu) nebo pojistkou proti přetržení pružin. Proti nežádoucímu otevření ochrání vrata kromě samotné robustní konstrukce a upevnění mechanický nebo automatický zámek, případně můžete přidat klasický zámek na klíč. Údržbu vrat zjednoduší počítadlo cyklů a údržby, případně paměť chybových hlášení. Pohodlí při používání pak přinesou funkce rychlého zavírání a otvírání, LCD displej pro snadné programování, zálohovací baterie dovolí při výpadku proudu vrata otevřít a zavřít elektrickým pohonem, pro tento případ je samozřejmá možnost mechanické obsluhy. Elektropohon vrat lze ovládat zvenčí i zevnitř garáže nástěnným tlačítkem či klíčovým spínačem (ten dovolí uvést zařízení do chodu po zadání bezpečnostního klíče), dálkovým ovládáním, kódovací klávesnicí, čipem, snímačem otisků prstů, mobilním telefonem či systémem ovládání zabudovaným přímo ve voze. Záleží jen na vás, co zvolíte.
Datum vydání: 1. 5. 2015