Psychologové radí školám: pastelové barvy dodají dětem inspiraci a pohodu

Jako rodiče se často snažíme vytvořit našim ratolestem místo dětského pokojíčku hotové království, ve kterém se budou cítit jako v pohádce. Přemýšlíme, jaký zvolit nábytek, jakou barvu koberce nebo kam umístit psací stůl. Většinou se snažíme zohlednit přání dětí – a tak to má být. Přemýšleli jste ale někdy, jak se váš potomek cítí po tom, co opustí bezpečí svého pokojíčku a vydá se do školních lavic? Společnost Akzo Nobel je expertem na zkrášlování městského prostředí. V rámci projektu „Malujeme školu‟ si stanovila cíl rozzářit vybrané školy a školky.

0023883CF11-PUP-1

Barvy a barevný svět neodmyslitelně patří do světa dětí v mateřských i základních školách. Barevně vyzdobená třída nebo celá škola může dítěti pomoct překonat odloučení od rodiče. Dítě  může víc chtít jít prozkoumat tento barevný svět – co všechno se skrývá za zdmi barevné chodby, bude taková i třída? vysvětluje dětská psycholožka Ilona Špaňhelová. Je tedy zřejmé, že vhodně zvolené barvy ve školním prostředí mají výrazný vliv zejména ve složitém období začátku docházky. Děti zde najednou tráví podstatnou část svého dne a zároveň mají vykazovat vysokou míru koncentrace, kreativity a produktivity. „Uvědomujeme si, že barevné a upravené prostředí má výrazný vliv na to, jak se děti cítí. Proto budou všechny realizované revitalizace založené na odborném návrhu, na kterém spolupracujeme s profesionály ze studia Malujeme jinak. Snažíme se zohlednit nejen věk dětí, ale také psychologické aspekty jednotlivých barev,” přibližuje podstatu projektu Miroslava Bozděchová, HR ředitelka Akzo Nobel CES.

Jaké barvy jsou tedy z pohledu dětské psychologie ty pravé, a které jsou naopak nevhodné?

Červená barva je často tou, po které děti na barevné paletě sáhnou jako první. Podle zjištění některých studií je tomu tak proto, že u nich vyvolává asociace spojené s prenatálním obdobím a pobytem v matčině děloze. Stejně jako ostatní teplé barvy, například oranžová nebo žlutá, ponouká děti k aktivitě a vnitřnímu neklidu. Je tedy zřejmé, že pro školní prostředí jsou tyto odstíny spíše zapovězené. Pokud se ale použijí například nábytkové konstrukce nebo doplňky laděné do červena, nemusí to být na škodu – právě naopak. Jistá míra aktivity je pro tyto účely takřka nezbytností.

Modrá a ostatní barvy ze studené poloviny barevného spektra naopak utlumují a zklidňují. Do tříd, kde mají děti podávat co nejlepší studijní výkony, se tedy příliš nehodí. Skvělým místem, kde má ale modrá, fialová nebo zelená s podobnými účinky své místo, jsou knihovny nebo místnosti, kde děti v mateřinkách odpočívají po obědě. Zelená také podporuje kreativitu, proto ji často vidíme v tvořivých třídách, kde děti malují nebo modelují.

Pastelové barvy jsou pro školní prostředí nejlepší volbou. Na barevné paletě se pohybují mezi odstíny růžové, modré, fialové či žluté – vždy však zjemněné bílou barvou. Působí na děti něžně a střízlivě a nerozptylují jejich pozornost jako křiklavé odstíny. Vytváří veselou, ale přitom klidnou atmosféru – tedy přesně takovou, jaká je pro výuku a poznávání vhodná. Vhodně zvolené barvy totiž nemají jen vizuální význam – umí například také usnadňovat komunikaci v prostředí, kde se děti nezřídka cítí nejistě. „Mohou symbolizovat krok k vzájemnému seznámení s ostatními dětmi – mohou si začít rychleji a vstřícněji povídat o tom, co vidí – je v tom určitý příběh,‟ dodává Ilona Špaňhelová. V neposlední řadě pomáhá barevné a udržované prostředí vytvořit příjemnou atmosféru pro pedagogy, kteří na školách vyučují.

akzonobel

Akzo Nobel přináší barvy do škol

Společnost Akzo Nobel myslí na naši budoucí generaci a její vzdělávání. To vnímá jako jeden z pilířů celosvětové iniciativy Human Cities, jejímž poselstvím je přesvědčení, že barvy umí výrazně vylepšit městské prostředí. V letošním roce proto pomůže zvelebit hned tři pražské základní a mateřské školy. V první z nich je již hotovo! V polovině června přiložili zaměstnanci Akzo Nobel ruku k dílu a zkrášlili Tyršovu základní školu v pražských Jinonicích. Nový kabát dostaly vnitřní prostory, přilehlé sportoviště, lavičky a zábradlí – zkrátka vše, co děti každý den využívají. V průběhu letošního roku však mají šanci ještě dvě vybrané instituce. A co pro udělat pro to, aby právě vaše děti získaly hezčí a veselejší prostředí? Nominujte svou oblíbenou školu nebo školku prostřednictvím emailové adresy malujemeskolu@akzonobel.com a dopomozte jim k barevné výuce!

Human Cities jako rámec pro prospěšné aktivity na celém světě

Akzo Nobel vnímá celosvětové dění a vzrůstající nároky na společenskou odpovědnost. V loňském roce společnost veřejně artikulovala šest hlavních oblastí, na jejichž budování se hodlá aktivně podílet. Iniciativa Human Cities tak zahrnuje péči o historická dědictví měst, v nichž žijeme, a zájem o to, aby byla tato města barevnější a přívětivější pro život. S tím logicky souvisí důraz na funkční a komfortní infrastrukturu, včetně vybudování nebo zvelebení míst určených pro odpočinek a sport. Vzdělání má v této iniciativě rovněž nezastupitelné místo jakési životodárné tekutiny každého fungujícího systému. Jako klíčové v tomto směru vnímá Akzo Nobel zejména inovace, kterých nelze docílit bez investic do vzdělání a jeho systematické podpory. Veškeré aktivity musí rovněž zohledňovat ekologické dopady na okolní prostředí a postupující klimatické změny. Hlavní myšlenkou zůstává důvěra v moc barev, které hrají důležitou roli ve znovunalezení vztahu lidí k prostředí, v němž žijí a v probouzení měst k životu.

0026729CF14-DIN-1-1-1

Více informací o portfoliu produktů Akzo Nobel hledejte na:
www.dulux.cz nebo na Facebooku Duluxu
www.hammerite.cz nebo na Facebooku Hammerite
www.xyladecor.cz nebo na Facebooku Xyladecoru

www.luxol.cz/

 

O iniciativě Human Cities více zde.

 

 

Komerční prezentace

 

Datum vydání: 2. 9. 2015

Edit: