24. Designblok s tématem Les

Kdo se na začátku října vydal do „lesa“ plného designu, módy, řemesel i moderních technologií, neprohloupil. Pokud jste to nestihli, máme pro vás malou rekapitulaci.

Místo setkávání, kavárnu, přednáškové pódium i hřiště – to vše obsahovala Designerie navržená z recyklovaných materiálů.

Na návštěvníky Designbloku letos čekalo přes 180 instalací, módní přehlídky i každodenní maraton přednášek v srdci festivalu – tzv. Designerii, kterou letos v proskleném ambitu kláštera Gabriel Loci v Holečkově ulici proměnily v hravou oázu inspirovanou podhoubím designérky Monika Matějková a Veronika Watzková ze studia MY DVĚ. Společné téma čtyřiadvacátého ročníku této největší přehlídky designu ve střední Evropě totiž znělo Les. Oba již tradiční formáty výstavy v Gabriel Loci pod názvy Superstudio a Openstudio (na jedné straně mezinárodní značky a výrobci, na druhé designéři a designérská studia) tak vytvářely unikátní „ekosystém“, zaměřený především na prezentaci novinek současného mezinárodního designu.

Vystavující se v rámci nových kolekcí a instalací soustředili na reflexi posledních světových trendů, ale také důležitá environmentální a společenská témata. Gabriel Loci nabídl dále speciální výstavu Sláva Ukrajině!, na které se podílelo sedm progresivních ukrajinských designérů, studií a značek.

V kostele Zvěstování Panny Marie v těsné blízkosti kláštera jste mohli zhlédnout samostatnou instalaci jedné z hlavních protagonistek současného ukrajinského designu, Viktorie Yakushy, tvořící pod značkou Faina.

 

S tématem Prales

Druhým hlavním výstavním prostorem s podtématem Prales bylo stejně jako vloni Uměleckoprůmyslové muzeum (UPM) na Starém Městě. Prales jako podhoubí, spletitý komplex kořenů, pramenů a dávné historie se promítnul v lokálním zaměření tohoto domu. Dvě patra tak patřila výhradně tvůrcům a firmám s českými kořeny. Návštěvníci tu mohli vidět současný přístup k řemeslné výrobě šperku, skla, autorské módy, obuvi a samozřejmě zpracování dřeva. Zajímavou součástí se stalo i pokračování výstavy Rodinné stříbro, která prezentovala české rodinné výrobce. V nápadité instalaci Maxima Velčovského zaujala výstava současného porcelánu Terra Alba a expozice sběratelského designu v podobě intervence současného skla do výstavy UPM ze sbírek Vojtěcha Lanny, spoluzakladatele UPM a jednoho z nejvýznamnějších sběratelů 19. století.

Hosté ze zahraničí

Do Prahy se po dvou pandemických ročnících konečně vrátili mezinárodní hosté. Mezi vystavujícími byla legenda produktového designu Richard Hutten, přední nizozemské studio Toer i polské duo Chmara.Rosinke věnující se experimentálnímu pojetí kuchyní. Do poroty cen Designbloku a Diploma Selection (mezinárodní soutěž diplomových prací mladých designérů nejen z evropských univerzit) usedly i letos přední osobnosti světové designové scény. Vedle uměleckého ředitele Giulia Cappelliniho i galeristka Rossana Orlandi, dále ředitelka Uměleckoprůmyslového muzea v Hamburku Tulga Beyerle, londýnská kurátorka Lina Kanafani, členka organizačního týmu milánského Salone del Mobile Annalisa Rosso nebo kurátorka newyorského MoMA Juliet Kinchin.

Pomoc přírodě

Závěrem je třeba pochválit, že po skončení Designbloku postupně vyroste skutečný les. Díky spolupráci s projektem Sázíme Česko mohli totiž návštěvníci přispět na výsadbu českých lesů. Sazenice stromů, které budou příští rok vysazeny v České Kanadě u Českého Rudolce, Dolní Cerekvi a Pyšelu pod Velkým Meziříčím, obstarali návštěvníci v rámci online nákupu vstupenek nebo přímo na tomto velkolepém festivalu designu.


Vítězné projekty Designbloku

  • NEJLEPŠÍ ŠKOLNÍ PREZENTACE: ČVUT FA – Ústav designu
  • NEJLEPŠÍ NÁBYTEK: Chmara.Rosinke – kolekce OFIS
  • NEJLEPŠÍ SVÍTIDLA: Richard Hutten – svítidla Wheel a Tray pro Japth
  • NEJLEPŠÍ BYTOVÉ DOPLŇKY: Clap Design – smetáček a lopatka / design Herrmann & Coufal
  • NEJLEPŠÍ INSTALACE DESIGNÉRA: Jiří Krejčiřík pro Futuro
  • NEJLEPŠÍ INSTALACE VÝROBCE: Ravak / design Vrtiška & Žák
  • CENA VEOLIA ZA NEJLEPŠÍ PROJEKT UDRŽITELNÉHO DESIGNU: Nova Vita
  • GRAND PRIX (CENA ZA MIMOŘÁDNÝ POČIN): Lada Semecká

 

 

text Vanda Jesenská foto archiv firem, Tomáš Herzog a Johanka Pošová

Datum vydání: 12. 1. 2023

Edit: